maandag 17 maart 2008

Voorrangsregels bij wiskunde

Naar het spel ArithmeticOnlangs hoorde ik van een docent wiskunde dat veel brugklasleerlingen moeite hebben met het toepassen van de voorrangsregels die bepalen welke bewerkingen in een opgave als eerste moeten worden uitgevoerd. Wij leerden daarvoor destijds de zin 'Meneer van Dalen wacht op antwoord' (machtsverheffen, vermenigvuldigen, delen, worteltrekken, optellen, aftrekken) en alhoewel dat ook niet helemaal de juiste aanpak is, werkte het voor mij perfect. Ik heb me laten vertellen dat het leren van de voorrangsregels in het basisonderwijs soms achterwege blijft omdat het in een veelgebruikte rekenmethode pas aan het einde van groep 8 aan de orde komt en dat is - om allerlei redenen - over het algemeen niet de periode waarin de leerlingen de meeste kennis verwerven! Vandaar dat ik maar eens op zoek ben gegaan naar spelletjes waarmee leerlingen kunnen oefenen met de voorrangsregels.

Het 24-spel is al een oude bekende. Onder andere het Freudenthal Instituut heeft daarvan een versie online staan. In dit spel moet je het getal 24 maken door deelberekeningen te maken met 2 getallen en de uitkomsten van die deelberekeningen te gebruiken in de eindberekening die moet uitkomen op 24. Dit spel kan een goed uitgangspunt zijn voordat gestart wordt met samengestelde berekeningen.

Een andere variant van het 24-spel vind je hier. In dit spel moet je een berekening maken aan de hand van een stel kaarten. Je mag daarbij gebruik maken van de bekende operatoren +, -, / en x, een ook van haakjes. Als je niet snel genoeg bent krijg je de oplossing aangereikt.

In het spel Arithmetic moet je in een som getallen in te vullen zodanig dat de uitkomst klopt. Het nis behoorlijk lastig: je moet er behoorlijk goed voor uit je hoofd kunnen rekenen. Maar het is een aardige uitdaging om de oplossingen te vinden en je kunt er natuurlijk een pen en papiertje bij nemen als je niet zo heel snel uit je hoofd kunt rekenen.

Een tip voor wie met Arithmetic aan de slag wil gaan: vraag de leerlingen om tussendoor of aan het eind van het spel een screendump te maken. Hierop kun je zien op welk niveau de leerlingen afhaken. Met de sommen die de leerlingen niet konden oplossen kun je in de les een wedstrijdje maken. Verdeel de klas in teams en wijs een scheidsrechter aan. Leg de vraag voor aan de teams. Het team dat als eerste drukt mag het antwoord geven. Weten ze het antwoord niet dan verliezen ze een punt en gaat de vraag door naar het volgende team. Het team dat wint krijgt natuurlijk een mooie prijs!

2 opmerkingen:

nory zei

'Meneer van Dalen wacht op antwoord' mogen wij niet gebruiken op school. daar zit een fout in zegt u. maar... wat is dan de de goede regel daarvoor??!!


Gr. Nory V.

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Nory,
Je kunt dit ezelsbruggetje gebruiken: Het Mooie Witte Veulentje Draaft Op en Af of Hoe Moeten Wij Van De Onvoldoendes Af Komen(Haakjes, Machtsverheffen, Worteltrekken, Vermeningvuldigen, Delen, Optellen en Aftrekken). Daar zit nog wel een klein foutje in: van teken wisselen komt tussen machtsverheffen en Worteltrekken in), maar in de praktijk zal meestal bovenstaand ezelsbruggetje genoeg zijn. Zie ook deze pagina.