dinsdag 18 maart 2008

Internetfora en aansprakelijkheid

Lees hier het artikelWie schrijft op internet moet weten dat zijn of haar schrijfsels door velen gelezen kunnen worden. Voor sommigen is dat juist de reden om te gaan schrijven. Maar het brengt ook risico's met zich mee. Lezers zouden op basis van jouw verhaal tot ongewenste daden kunnen komen. Denk bijvoorbeeld aan een website waarin beschreven wordt hoe je iemand kunt doden. Wie is er aansprakelijk als die informatie ook werkelijk leidt tot iemands dood? Zolang je zelf schrijft heb je die risico's enigszins in eigen hand en ik verwacht niet dat iemand op basis van mijn schrijven tot moorddadige acties zal komen. Maar wat als andere mensen via de commentaren op dit blog gaan schrijven, wie is er dan aansprakelijk? En hoe zit dat bij internetfora?

Arnout Engelfriet, bekend van de website Ius Mentis waarop recht en wet rondom internetrecht en intellectueel eigendom voor leken wordt uitgelegd, heeft voor het magazine Sync een prachtig en uitermate leesbaar artikel geschreven over aansprakelijkheid op internetfora. Wat doe je als beheerder van een forum als iemand opruiende teksten plaatst? En wat doe je met reclame op je forum? Mag je een bericht op je forum verwijderen als dat ineens duizenden bezoekers trekt?

Ik had er, eerlijk gezegd, geen enkel idee van. Zo wist ik niet dat je als beheerder niet zomaar berichten van een forum mag verwijderen: je moet kunnen bewijzen dat het bericht niet voldoet aan het reglement van het forum. Ook mag je niet zomaar iemand verwijderen van het forum. Het reglement van een forum is dus veel belangrijker dan ik dacht. Overigens: een goede disclaimer is ook geen overbodige luxe!

Voor iedereen die wel eens een forum opent of op een andere manier anderen toegang geeft tot internet is dit artikel een aanrader. Bezint eer gij begint en een goede disclaimer en colofon kunnen (veel) ellende voorkomen. En wat betreft dit blogje? Ik hou alle reacties nauwkeurig in de gaten. Ik hoop maar dat dat genoeg is ;-)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Heb weer veel geleerd, Margreet. Had het artikel ook al gelezen. Goed dat jij er ook nog eens de nadruk legt op deze vormen van aansprakelijkheid. Soms worden ook al wel 'positieve' berichten op een forum verwijderd - om welke reden dan ook. En die 'stemmen' moeten toch ook 'beschermd', niet?

Heel veel succes morgen op de Dutch Bloggies. Mijn intuïtie vertelt me dat jij zult winnen ... Weet je het al misschien? Of heb ik nieuws gemist? In mijn nieuwe werksituatie van bijna fulltime mantelzorger ben ik niet erg goed 'bij'...

Veel groeten ook
janien

m2cm zei

@Janien,
Ik heb nog geen idee wie gaat winnen. Ik schat mijn eigen kansen niet hoog in en dat vind ik ook niet erg. Ik ben zelf erg enthousiast over de weblogs van Willem Karssenberg en Edwin Mijnsbergen. Ik zou het zeer terecht vinden als zij winnen!

Overigens: jij bent soms beter bij dan ik hoor. Zonder jou had ik niet eens geweten dat ik op de shortlist van de Dutch Bloggies stond ;-)