maandag 21 april 2008

Swinxs

Naar de site van SwinxsJa, ik heb 'm: de Swinxs! De Swinxs is een 'spelcomputer' die bedoeld is voor buiten. Er is een centrale unit die het spel aanstuurt. De spelers krijgen elk een armbandje om dat door de centrale eenheid herkend wordt. Als je jezelf bekend maakt bij de centrale eenheid kun je zelf kiezen welk spel je wilt spelen of je kunt je laten verrassen door de computer.

Het zijn nog niet de meest vernieuwende spelletjes die je speelt met Swinxs, maar ik gok dat het aantal spellen snel uitgebreid zal worden. Al was het maar omdat je van de site ook de software kunt downloaden waarmee je zelf spellen kunt maken. Dat lijkt me overigens nog helemaal niet makkelijk maar ik weet dat er een heleboel mensen zijn die veel slimmer zijn dan ik en ik reken er dan ook op dat deze mogelijkheid wel benut zal worden. De basisset van Swinxs is niet duur: je betaalt 149 euro voor één basiseenheid met 4 armbandjes. Een basiseenheid kan maximaal 10 armbandjes herkennen. Een set van vier losse armbandjes kost ca. 10 euro. Nieuwe spellen kunnen gratis gedownload worden van de site. Bij aankoop staan op de basiseenheid een aantal spelletjes geïnstalleerd:
  • Ren je Rot (zo snel mogelijk een zelf gekozen parcours afleggen),
  • DarkSwinxs (waarbij je geblinddoekt je armbandje moet neerleggen, en later weer oppakken),
  • SwinxsCircle (een variant op stoelendans),
  • Tijdbom (probeer als laatste je armband door de basiseenheid te laten scannen voordat de tijdbom afgaat),
  • Quiz (multiple choice; bij het goede antwoord laat je je armband scannen door de centrale unit),
  • Jukebox (niet echt een spel, maar een aantal muziekjes. Je kunt ook zelf muziek downloaden op je Swinxs).

Swinxs lijkt sterk op een product dat in Nederland wordt gedistribueerd door Yalp: Smartus. Ook daar heb je een centrale eenheid die spellen aanbiedt, alleen heb je er in dit geval geen armbandje voor nodig maar tags. Daarnaast heeft Smartus ook nog i-posts: paaltjes waar je langs kunt lopen waarmee extra informatie of opdrachten in het spel gebracht worden, en een springmat. Ook voor Smartus kun je zelf spellen maken en naar wat ik daarvan heb gezien is dat een stuk makkelijker dan voor de Swinxs. Wat betreft kwaliteit en spelplezier lijkt Smartus op dit moment sterker dan Swinxs, alleen: Smartus is héél veel duurder!

Ik ben daarom blij dat de Swinxs er is. Ik hoop wel dat er nog veel meer spelletjes komen: zowel recreatief als educatief. Spellen waarbij de regels van videogames worden toegepast: spellen waarbij er niet één oplossing is maar meer oplossingen, spellen die langzaam maar zeker moeilijker worden, spellen met een verhaal als basis, en spellen waarbij er interactie is tussen het spel en tussen de spelers.

Een voorschotje: ik zou graag een spel hebben waarbij in het eerste level cijfers en in het tweede level sommen worden opgegeven. Elk kind laadt zijn armbandje op bij de centrale eenheid zodat het symbool staat voor één cijfer en één bewerkingsteken (+, -, / en x). Het antwoord op de door de centrale eenheid gegeven som moet een som zijn, dus tenminste 2 cijfers en een berekeningsteken. De groep kinderen die als eerste het goede antwoord geeft scoort punten.

Ik kan het spel helaas zelf niet maken, dus mijn idee geef ik graag weg in de hoop dat ik het straks kan spelen ;-)

10 opmerkingen:

Tessa van Zadelhoff zei

Hoi Margreet,

Lijkt me heel leuk om mee te spelen.... Ik denk niet dat ik je kan helpen met het maken van je spel maar ik zou het wel eens IRL uit willen proberen.

vriendelijke groet,

Tessa van Zadelhoff

m2cm zei

@Tessa,
Ik heb het apparaat net uitgeleend aan 2 leerkrachten die het ding gaan uitproberen in de midden- en bovenbouw. Als die terug is wil ik met alle plezier het apparaat naar jou sturen zodat je er ook ervaring mee kunt opdoen. Ik geef je wel een seintje als ik weet wanneer ik de Swinxs terugkrijg.

Anoniem zei

Hoi iedereen,

Mijn naam is Marijn en ik werk voor de Swinxs.
Wij vinden het enorm leuk dat de mogelijkheden voor de Swinxs opgepakt worden door mensen in het onderwijs. Dit willen we natuurlijk alleen maar ondersteunen en stimuleren, dus als je vragen hebt of nieuwe mogelijkheden ziet horen wij dit graag.

Natuurlijk is het ook altijd mogelijk om via mij een Swinxs te lenen om dit uit te proberen.

Je kunt daarvoor me bereiken op: marijn.petermeijer@swinxs.com of via 0654933936

Groeten Marijn

m2cm zei

@Marijn,
Da's goed om te horen! Ik stuur je berichtje door naar meer mensen waarvan ik weet of vermoed dat ze geïnteresseerd zijn in de mogelijkheden van de Swinxs. Ik hoop dat je genoeg apparaten hebt voor de uitleen ;-)

Tom Verbeek zei

Hoi Margreet,

Waai net langs op je weblog.
Ik ben een van de twee leerkrachten die jouw Swinxs mochten proberen. Samen met Helmar hebben we op de Peter Petersenschool twee maanden veelvuldig gebruik gemaakt van de Swinxs met leerlingen in de leeftijd van 8 t/m 13.
Het apparaat biedt heel veel interessante mogelijkheden, maar is voor gebruik in het onderwijs nog in het beginstadium van ontwikkeling. Er valt kortom nog wel het nodige aan te verbeteren.
Hardwarematig zal het apparaat nog wel wat robuuster en duurzamer moeten worden. Ook de armbandjes zijn te klein om om je pols te doen. En het volume moet echt flink omhoog.
Qua software zal er gezocht moeten worden naar meer educatieve inhoud. Maar daarbij kan het onderwijs (wij dus) zelf natuurlijk ook een belangrijke rol spelen.

Al met al hebben wij het als een apparaat ervaren met heel veel potentie. Helmar heeft ondertussen contact met Marijn opgenomen, omdat we graag bij de verdere ontwikkeling betrokken blijven.

Jij nog bedankt voor de mogelijkheid de Swinxs te leren kennen. We komen elkaar vast nog wel ergens tegen bij een "gaming"-bijeenkomst.

Groeten,

Tom

m2cm zei

@Tom,
Fijn dat je je ervaringen vastlegt in mijn blog. Daar kunnen anderen hun voordeel mee doen!

Anoniem zei

Hoi,

Wat kost zo'n swinxs ?

Groetjes Olaf

m2cm zei

@Olaf,
Hij kost € 149,95. Je kunt hem online kopen of - als ik me goed herinner - bij de Bijenkorf.

Anoniem zei

Ik heb m ook gekocht voor mijn dochter van 8. En gebruik hem 3x per week wanneer ik overblijfmoeder ben. De kinderen zijn erg enthousiast! Erg leuk dat er telkens nieuwe spellen voor uitkomen. Jammer genoeg kan ik niet programmeren, dat schijnt erg moeilijk te zijn!!!

Leuk om hier reacties van anderen te lezen!

Rene zei

Leuk verhaal over de swinxs. Op http://www.swinxsonline.com kun je een heleboel filmpjes en reviews zien over de swinxs