woensdag 28 mei 2008

CatchUp!

Naar het spel CatchUp!Her en der verschijnen op het land weer tomatenplanten. Maar hoe komen die tomaten straks in de winkel? En hoe kun je achterhalen waar de tomaten die jij eet gekweekt zijn?

Met het spel CatchUp! doorlopen spelers de hele keten van de tomatenhandel: vanaf de losse tomaten bij de teler tot aan de van etiket voorziene verpakkingen in de winkel. De spelers maken in het spel keuzes: hoe ze de tomaten verpakken, hoe de tomaten getransporteerd worden, welke informatie op de labels gezet wordt voor het transport, welke prijs ze vragen voor hun handel enz. Met dit spel kunnen leerlingen op een speelse manier kennismaken met een aantal economische begrippen en over de noodzaak van tracking en tracing van voedingsmiddelen in het kader van voedselveiligheid. Welk leerlingenteam maakt de meeste winst?

CatchUp! is gemaakt voor MBO, niveau's 3 en 4, sector food & agri. Ik heb het spel gespeeld en het viel me nog helemaal niet mee om de goede keuzes te maken. Bij het spel is wel een uitgebreide bibliotheek waarin informatie te vinden is over tracking en tracing (het belangrijkste onderwerp van het spel) maar de taal waarin die teksten geschreven zijn en de hoeveelheid tekst maakt lezen zeker niet eenvoudig. Maar gelukkig is het ook niet noodzakelijk om alle informatie tevoren door te lezen: met een korte introductie van een goede docent en wat experimenteren in het spel kunnen leerlingen MBO-studenten vermoedelijk vrij snel hun weg vinden en zelf achterhalen waarom en hoe het transport van tomaten van begin tot eind gevolgd wordt. En het zou mij niet verbazen als het spel ook haalbaar blijkt voor VMBO-leerlingen in het 3e en 4e leerjaar. Ze hebben dan vermoedelijk wel wat extra uitleg nodig van hun docent maar de spelvorm zal ze zeker uitdagen om te onderzoeken hoe tracking en tracing in elkaar steekt.

En nu maar hopen dat er veel tomaten gaan in de richting van exporteur WasserBombe want dan blijven de lekkerste tomaatjes over voor op mijn bord ;-)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wow! Geweldig nieuws weer! Sta me toe van nog maar weer eens in herhaling te vallen ... Elke post is geweldig nieuws, maar ik vond hier de gametitel ook zo mooi gevonden ...

Dit spel kan, wat mijn (oude) school betreft, o.a. voor 'Sociale en technische vorming' en 'Sociale en technische Wetenschappen'.

m2cm zei

@Janien,
Het zou leuk zijn als het spel ook in Vlaanderen gespeeld wordt. Tip jij je collega's ook over educatieve games?