donderdag 29 mei 2008

Plagiaat in games!?

Door: Martijn van den Berg

In de eerste klas wordt er niet zo op gelet, het begint meestal pas als je in de vierde klas zit. Mijn leraren hebben me altijd geleerd dat plagiaat slecht was en in het bedrijfsleven zie ik dat mensen af en toe een dikke boete moeten betalen omdat ze proberen andermans succes te stelen. Ik ben de laatste tijd een beetje met muziekgames bezig, ik heb net Rock Band in huis gehaald, en sta op het punt om mijn Guitar Hero gitaar in de hoek te leggen. Ik kijk op de cover van mijn Rock Band instrumentendoos, en ik zie een flink aantal liedjes in de track list staan die ook in Guitar Hero zitten.

En dat is nog maar het begin. Rock band is uniek doordat deze naast een gitaar ook een microfoon en een drum set heeft om het ultieme muziek gevoel te krijgen. Dan leees ik het nieuws en dan kijk ik naar het nieuws over de nieuwe Guitar Hero die eind dit jaar uit komt, de zogenaamde Guitar Hero World Tour. Laat deze world tour nu net het belangrijkste onderdeel van Rock Band zijn. En wat zien we vervolgens ernaast staan: een Guitar Hero drumstel en microfoon. De spellen hadden elkaar letterlijk op kunnen volgen onder dezelfde naam als de bedrijven geen ruzie met elkaar hadden.

En dit is slechts een van de resultaten die wel enig succes heeft. Een ander voorbeeld is Rollercoaster Tycoon, de pretparkserie. Dit was een grote revolutie in de tijd dat deze gemaakt werd. Heel veel mensen zochten de rand van se plagiaat op door andere sim games te gaan maken. Vandaag de dag kan je nog steeds een hele hoop business sim games in de winkel vinden die het succes niet gehaald hebben. Thrillville kwam nog het dichtst bij dit succes, alhoewel nog steeds niet het succes van Rollercoaster Tycoon. Het concept van simgames bestond al veel langer, maar na Rollercoaster Tycoon begon het echt te groeien.

Nu is de vraag, mag je dingen overnemen van andere succesvolle games om zo zelf meer geld in het laatje te brengen? Er valt natuurlijk heel veel te bedenken als je een game gaat maken, er zijn genoeg verschillende dingen waar je een game van kan maken. Uiteindelijk gaat het ten koste van de originaliteit van games, maar af en toe is het ook wel leuk om op hetzelfde genre te blijven zitten. Perosonlijk vind ik dat het wel mag, maar alleen bij heel specifieke genre games. Maar als je te veel games van hetzelfde soort maakt, zal je verkoop vanzelf dalen, dus in dit gevalt straft het systeem de overtreders.

1 opmerking:

Dennis zei

Wat te denken van GTA & Saint's Row. Zo kunnen we nog lang doorgaan. Maar soms valt het succes van de originele versie gewoon niet te overtreffen, mede door de bekendheid van de serie.