woensdag 11 juni 2008

Maak je eigen dansmat

Download hier het spel Twister voor de dansmatIk mag nog wel eens op scholen een praatje houden over games en onderwijs. Als het even kan neem ik dan zoveel mogelijk games, consoles en bijbehorende randapparatuur mee zodat bezoekers van de presentatie of de workshop zelf aan de slag kunnen met games. Want over games moet je bij voorkeur niet alleen horen; je moet ze vooral ook zelf spelen.

Wat altijd een groot succes is, is de dansmat. De dansmat is een input device dat je bedient met je voeten. De meest bekende spellen die ermee gespeeld worden zijn vermoedelijk Stepmania en Dance Dance Revolution. Bij die spellen zie je op je scherm pijlen die aangeven op welk moment je waar je voeten op de dansmat moet zetten. Als ik het spel speel ziet het er erg houterig uit, maar de echte cracks doen er een swingende dansen mee.

Een dansmat heb je al vanaf ca. € 17,50 en het programma Stepmania kun je gratis downloaden. Ook het spel Twister kun je gratis downloaden en spelen met je dansmat. Verder heb je alleen nog een p.c. nodig. Je kunt ook twee dansmatten aansluiten op je p.c. zodat je simultaan kunt dansen en een wedstrijdje kunt doen. Voor de dansmat is ook educatieve software (Denk-Stap-Sprong) beschikbaar waarbij de speler loopt op de dansmat en tussendoor vragen moet beantwoorden. Kortom: redenen genoeg om voor school een paar dansmatten aan te schaffen.

Maar je kunt ook met je leerlingen zelf dansmatten maken, zo kreeg in onlangs een tip van een docent van het Mondriaan College. Moeilijk is dat niet: op de site van Klokhuis wordt stap voor stap uitgelegd hoe dat moet. Je kunt bij het vak techniek de dansmatten maken, bij de kunstvakken beschilder je de matten, bij sport kun je wedstrijdjes organiseren, bij aardrijkskunde laat je leerlingen topografie inoefenen met de dansmat. Kun je iets bedenken dat educatiever is dan games???

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Dansmat, daar kwam ik op af ... Ik won er vorig jaar eentje bij een quizvraag van Radio1. Maar ik weet niet van welk merk ze was, ik heb ze aan mijn oudste kleinzoontje gegeven.

Maar er zelf een maken, dat moet NOG leuker zijn!

H van Achterberg zei

Dag Margreet,

In de les ga ik Stopdiaster gebruiken.Alle ll. gaan naar de mediatheek en kiezen een disaster en spelen die.
Maar hoe beoordeel ik het gebruik van een game in de les.
Staat daar ergens iets over geschreven?

Groet,
Henk

m2cm zei

@Henk,
Ik weet niet of er iets over geschreven staat, maar volgens mij is het 't belangrijkste dat je in kaart brengt waarom je de leerlingen dit spel laat spelen. Wat is je leerdoel? Alleen als je dat weet, kan je criteria opstellen voor de beoordeling. Daarna kan je verschillende wegen bewandelen: je kunt hun kennis in de game toetsen en als criterium stellen dat ze een bepaalde score/level o.i.d. behalen (vast te leggen bijv. d.m.v. een screenshot), en je kunt hun kennis buiten de game om toetsen (door middel van vragen of aan de hand van een verslag of een discussie enz. Maar in alle gevallen moet je helder hebben welk doel je wilt bereiken door het spelen van de game.