woensdag 10 september 2008

MyBee

Naar de website van My BeeAl voor de zomervakantie kreeg ik een berichtje dat Mijn Kind Online My Bee op de markt zou brengen: een gratis browser voor kinderen waarmee voorkomen kan worden dat kinderen in aanraking komen met ongewenste websites. Met My Bee op de computer kun je andere browsers op de p.c. uitschakelen en kinderen alleen toegang bieden tot een aantal goedgekeurde websites. Dat kunnen websites zijn die zijn goedgekeurd door de redactie van My Bee, door de ouders zelf of websites die zijn voorgedragen door een aantal andere ouders en die ook door de redactie van My Bee goedgekeurd zijn.

Over het algemeen ben ik niet zo'n voorstander van dit soort browsers omdat ik vind dat ze een schijnveiligheid creëren. Weinig ouders en opvoeders realiseren zich dat dit soort kinderbrowsers door slimme kindertjes vaak gehackt kunnen worden. Omdat ze denken dat ze hun kinderen in een volledig beveiligde omgeving laten surfen bestaat het risico dat ouders zich minder gaan bemoeien met wat hun kinderen doen en zo het contact hierover met de kinderen kwijtraken. En juist dat contact is voorwaarde om kinderen te helpen mediawijs te worden.

Maar My Bee vind ik anders. Enerzijds omdat het werkt met een whitelist (en zo de positieve kanten van het web benadrukt) en anderzijds omdat het ouders juist activeert om zelf websites te selecteren. Ze kunnen dat doen op 'gevoel' maar ze kunnen ook gebruik maken van de door My Bee opgestelde beoordelingscriteria. Niet alleen voor de eigen kinderen, maar - volgens de web 2.0 gedachte - ook voor anderen. Zijn er genoeg ouders die een site bruikbaar vinden voor een bepaalde leeftijdscategorie dan wordt die site bekeken door de My Bee redactie en toegevoegd aan de lijst van goedgekeurde websites. Ik vind deze strategie slim: je kunt als redactie niet zelf voortdurend bijhouden welke nieuwe sites er zijn en je kunt al helemaal niet alle nieuwe sites bekijken en beoordelen. De webgemeenschap kan dat wel en die kracht wordt hier handig benut.

Ik heb de browser op mijn eigen p.c. geïnstalleerd om ermee te experimenteren. Een handleiding had ik niet echt nodig alhoewel ik het zelf wel prettig vond om te lezen welke voorzorgsmaatregelen Mijn Kind Online heeft genomen om te voorkomen dat ongewenste websites op de lijst van goedgekeurde sites komen te staan. Ze hebben daarvoor niet alleen de redactie: ze houden ook de statistieken in de gaten en er wordt gekeken van welk IP-adres de aanmeldingen komen. My Bee is prettig vormgegeven en gebruikers kunnen zelf favoriete sites op hun homepage zetten en kiezen welke kleur ze op de achtergrond willen hebben.

Al met al vind ik My Bee een prettig instrument om ouders te helpen hun kinderen te begeleiden bij het betreden van de digitale snelweg.

Geen opmerkingen: