donderdag 11 september 2008

Wii fit; sporten en gamen tegelijk?

Naar de site van de Wii Fit Door: Martijn van den Berg

Over het algemeen is Nintendo met de Wii van de drie consoles het bedrijf dat de meeste innovatieve games ontwikkelt. Er zijn veel bedrijven die hebben geprobeerd even innovatief te zijn met games als nintendo, en er zijn een aantal heel goed in geslaagd, maar ook een aantal gigantisch in mislukt. Over het algemeen vind ik de games die van Nintendo komen zelf het leukst omdat ze iedere keer wel iets nieuws hebben. Geen enkele game lijkt op een andere. Deze vakantie heb ik me bezig gehouden met de Wii fit, een van de nieuwe innovatieve snufjes van de Wii.


Toen ik de Wii Fit voor het eerst zag, dacht ik meteen aan de powerplate, een apparaat dat je in veel sportscholen tegen komt waar je oefeningen op doet om zo een bepaald doel te bereiken. Maar toch, de wii fit is anders. Je bent aan het sporten, en je hebt het bij de meeste oefeningen niet eens in de gaten. De Wii Fit is een plateau dat je gewicht bijhoudt en waarop je door middel van balans oefeningen kan doen. Deze kunnen in de richting zijn van kracht, aerobics, yoga en balans. Daarbij zijn de oefeningen van aerobics en balans in de vorm van spelletjes en de rest in de vorm van oefeningen, waarbij je dus wel bewust aan het trainen.

Ik ging staan en ontdekte dat mijn BMI wel aardig was. Ik speelde tenslotte niet met een doel, ik wou gewoon graag ontdekken wat de Wii Fit allemaal te bieden had. Daarom sloeg ik de yoga en de kracht over om aan de spelletjes door te gaan. Deze waren redelijk origineel verzonnen en hadden dan ook nog eens verschillende moeilijkheidsgraden. Je begint met een beperkt aantal spelletjes en er is genoeg vrij te spelen. De balans games waren hierbij het meest origineel. De aerobics oefeningen waren leuk, maar begonnen al snel veel van hetzelfde te worden.
De kracht en yoga vond ik niets, in de huiskamer is het toch een raar gevoel als je staat te sporten. Je hebt toch te veel het gevoel dat je staat te sporten. Met de spelletjes kan je echter wel eindeloos bezig blijven. Ik vind de wii fit een origineel idee en leuk om je er mee te vermaken, maar toch liever sportschool voor mij. Ik vind het leuk als een spelletje, en om met vrienden te spelen, maar ik vind het niet echt serieus te nemen als serieuze optie als vervanging van echte sport.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Misschien niet... maar je kan je wel afvragen of gaming werkelijk zo slecht is voor je gezondheid als vaak wordt beweerd. :-) Daarbij, misschien kan het mensen juist aanmoedigen en stimuleren om werkelijk naar de sportschool te gaan en te gaan sporten.

Nintendo beseft zich goed dat er nog veel te ontwikkelen valt in gaming. Terwijl andere fabrikanten en studio's zich vooral op grafisch geweld richten, richt Nintendo zich op allerlei nieuwe gameplay en interaction design voor een totaal andere spelervaring. Ben blij dat ze dat doen. Er valt namelijk zoveel meer te bedenken en te behalen dan enkel de joystick, controler of de muis. Ben benieuwd of ze ook eens echt iets voor het onderwijs gaan ontwikkelen.

Kun je met de Wii-fit niet bekijken hoeveel calorieën je hebt verbrand? :-)

essen2punt0 zei

Leuke post. Zelf ben ik ook de eigenaar van een WIIIiiiiii en ook van de wii fit.
Ik doe veel te weinig aan sport (op dit moment), kan niet alle avonden de deur uit terwijl ik wel thuis de tijd heb.
Vooralsnog bevalt het prima.

(Het steppen en tegelijkertijd tv kijken is wel een van mijn alshettochmoet favorieten trouwens. ;))

Martijn van den Berg zei

Bedankt voor de reacties.

Ik denk zelf dat bij de gamers die al langer spelen het concept van gamen met een joystick in je hand zo vastgebakken zit, het idee dat je rustig zit en alleen je vingers hoeft te bewegen, dat het idee dat je staat te springen voor zo''n ding is best wel raar. Toch heeft de wii best wel een aantal vaste gamers weten te grijpen. Maar ook het publiek dat nog nooit een game had gespeeld, en dat vind ik toch wel apart. Zelf heb ik het liever met de joystick, dat is wel zo lekker rustig.