vrijdag 10 oktober 2008

Snel rekenen met de steen van Rosetta

Van alle kanten horen we dat het met het rekenen van jongeren niet best gesteld is. Ik weet niet of dat komt doordat het onderwijs minder goed is. Misschien komt het wel omdat we het rekenen minder oefenen in het dagelijks leven omdat we zelden meer uit ons hoofd hoeven te rekenen. Als er iets uitgerekend moet worden is er altijd wel een rekenmachine of een computer bij de hand waarmee we dat kunnen doen. Dat is natuurlijk makkelijk maar het betekent wel dat we minder oefenen met wat we hebben geleerd. En als je minder oefent dan raak je natuurlijk op den duur je vaardigheid in het rekenen kwijt. Dat betekent overigens niet dat ik een tegenstander ben van rekenmachines: ik vind het heel praktische apparaten waar ik graag gebruik van maak.

Om mijn rekenvaardigheid niet kwijt te raken doe ik af en toe rekenoefeningen, net zoals ik graag een blokje om mag rennen om in conditie te blijven. Dat oefenen maak ik wel zo aangenaam mogelijk: ik moet er niet aan denken om regelmatig rijtjes sommen te maken. Dus doe ik spelletjes waarvoor ik moet rekenen. Het nuttige met het aangename combineren, noemen ze dat ;-)

Een rekenspelletje dat me helpt om in 'rekenconditie' te blijven is Rosetta. Bij dit (gratis te downloaden) spel moet je sommetjes maken bij een gegeven uitkomst. De cijfers en rekentekens liggen op de twee schalen van een balans. Je moet ervoor zorgen dat de twee schalen in evenwicht blijven door de cijfers afwisselend van de ene en de andere schaal af te halen en de sommetjes langer of korter te maken. Dat valt helemaal niet mee: al gauw gaat het spel behoorlijk snel. Niet een spelletje dus voor beginnende rekenaars, maar wel uitdagend voor wie ervan houdt om snel te cijferen. En heb je genoeg van het cijferen dan kun je er ook voor kiezen om Engelse woordjes te maken!

N.B. Voor wie nog op[ zoek is naar spelletjes om de tafels te oefenen: kijk op de site Multiplication.com. Daar vind je niet alleen computerspelletjes maar ook (papieren) spelletjes om in de klas te doen. Ook erg leuk om te doen met leerlingen!

O ja, volgende week is het weer vakantie voor een groot aantal scholen in Nederland. Dus dan weer even geen blogjes van ons!

Geen opmerkingen: