donderdag 2 oktober 2008

Wat trekt ons aan?

Door: Martijn van den Berg

Vroeger, in de kleuterklas vroeg iedereen telkens aan elkaar: wat wil je worden? Ik zei toen altijd "computerspelletjesmaker" en alhoewel het nogal een mond vol was voor een kleuter van 6 jaar oud, ik meende het toen serieus. Nu ik in 6VWO zit, weet ik wel beter wat ik wil gaan doen, en toch, het beroep dat ik later wil gaan worden staat minder vast. Als studenten ontwikkelen interesses door ons leven heen. Als je jong bent, doe je heel veel hetzelfde en op weg naar je vervolgstudie ontwikkel je een steeds specifiekere persoonlijkheid. En die persoonlijkheid leidt je tot je keuze voor je vervolgstudie.

Bij mij was mijn keuze vrij snel gemaakt. Het begon met een gevoel en later werd het iets wat me steeds meer interessant leek. Ik kies voor het hotelvak, en de opleiding daar voor wil ik gaan volgen in Maastricht. Het vak trekt me aan net als de opleiding. Wat ik ook zie in mijn klas is mensen die iets algemeners gaan doen, of mensen die totaal niet weten wat ze willen doen en ongeveer een richting kiezen, omdat ze de studie interessant vinden.

Dit fenomeen interesseert mij, het feit dat men gewoon een studie kiest zonder ook maar iets te weten wat men daarna voor beroep wil uitoefenen. Er is een aardig aantal leerlingen dat in het eerste jaar van de vervolgstudie uitvalt omdat de studie gewoon niets voor hen is. Zou het niet beter zijn als men met een bepaald doel voor ogen zou studeren? Uiteindelijk is je studie maar een paar jaar en je beroepsleven daarna veel langer. Maar aan de andere kant, als de studie je niet interesseert, wat zou je dan later aan het beroep wel interesseren? Waarschijnlijk heeft het beroep wel veel met je studie te maken.

Het proces van jezelf ontwikkelen dat ik eerder beschreef gaat volgens mij door als je op je vervolgstudie meer kennis consumeert. En hoe meer kennis je krijgt, hoe meer keuzes je hebt en hoe moeilijker het is om de uiteindelijke keuze voor het beroep te maken. En zelfs in een beroep krijg je nog kennis te consumeren, wat voor sommige mensen weer leidt tot een andere baan of zelfs een nieuwe studie. Zo ontdekken wij onze interesses.

1 opmerking:

Jeroen Gerth zei

De doel van mijn opleidingen waar ik zelf voor heb gekozen? Voornamelijk zelfontwikkeling. En dan met name mijn bachelor-opleiding waar ik daar de ruimte voor heb gekregen (dat is immers ook niet bij elke opleiding het geval).

De tijd dat je bv ging studeren voor brandweerman om daarna je hele leven brandweerman te zijn bij dezelfde kazerne is voorbij. Helaas snapt dat nog niet iedereen.

Onderwijs zou moeten gaan over de volledige ontplooiing en tot het bloei laten komen van de lerende met al zijn talenten om zich zo goed te kunnen bewegen in de maatschappij waar hij/zij in leeft. Helaas is in het onderwijs hier maar amper sprake van. Kennis is belangrijk, maar dat is niet het enige wat je nodig zult hebben. Kennis op school opdoen over een vakgebied is wezenlijk wel iets heel anders dan werken in het vakgebied.