vrijdag 3 oktober 2008

Een spel voor paardenmeisjes (en -jongens)

Klik hier voor het spelVan een zus van mij die werkt in het onderwijs kreeg ik de tip eens te kijken naar een spel over paardenraces: Raceday for Schools. Heerlijk vind ik dat, als andere mensen me meehelpen in mijn zoektocht naar interessante educatieve content! Omdat ik een echt paardenmeisje in huis heb ging ik snel kijken!

Raceday for Schools is bedoeld voor paardenliefhebbers, maar ook voor sport managers in opleiding. Het spel is ontwikkeld door de British Horseracing Authority, de Engelse organisatie voor paardenraces. In het spel 'Raceday for Schools' kan de speler kiezen of hij de leiding over een renbaan neemt of eigenaar wordt van een racepaard. De BHA richt zich met het spel op leerlingen van 11 tot 16 jaar maar omdat er behoorlijk wat moeilijke woorden voorkomen in het spel is het voor Nederlandse leerlingen gemiddels pas geschikt vanaf een jaar of 15.

Wat je leert van het spel hangt af van de rol die je op je neemt: de racecoursemanager moet een complete renbaan inrichten (inclusief parkeerplaats, tribune enz.) en tijdens de race keuzes maken m.b.t. marketing van de race; de paardeneigenaar bepaalt welk paard hij gaat uitbrengen op de race door welke jockey en hoe het paard voorbereid moet worden op de race. Aan elke keuze heeft financiële consequenties waardoor je kunt niet altijd de keuze maken die je wilt.

Ik vond de rol van paardeneigenaar veel makkelijker dan die van de racecoursemanager: voor die laatste rol heb ik, als niet-paardrijmeisje, echt de instructie nodig die gelukkig ook op de site te vinden is. Maar met die instructie kun je wel een leuke racebaan inrichten en met succes een race laten rijden.

Het spelen van het spel zelf kost niet veel tijd maar als je alle instructies moet doorlezen dan heb je 1 tot 2 lesuren nodig. Het spel is natuurlijk vooral geschikt voor iedereen die zich bezig houdt met paardrijden maar het is ook interessant voor mensen die zich op de een of andere manier bezighouden met een onderneming in de vrijetijdssector. Zij zullen door het spelen van het spel niet alleen meer inzicht krijgen in de ins en outs van de paardenracerij maar ook al spelend hun Engelse taalvaardigheid verbeteren.

Geen opmerkingen: