maandag 19 januari 2009

Crayon Physics DeLuxe

klik hier om naar de site te gaanIk speelde de (gratis) demoversie al een tijdje maar nu is hij eindelijk officieel uitgebracht: Crayon Physics. Het spel is te leuk om niet te hebben, vind ik, en voor het natuurkunde-onderwijs vind ik het een must. Maar het is zeker ook bruibaar voor techniek en de beeldende vakken.

Crayon Physics is een spel waarbij je een balletje naar een bepaald punt moet laten rollen. Daarvoor moet je eerst een route ontwerpen door objecten tekenen waarover het balletje kan rollen: rondjes, rechthoeken, driehoeken enz. Ook kun je lijnen trekken of touwen spannen. Je kunt maken wat je wilt: van autootjes tot aapjes en van kettingen tot katrollen. Om het balletje te laten rollen of de objecten te laten bewegen maak je gebruik van de zwaartekracht. Je kunt ook (zijwaartse) kracht geven, bijvoorbeeld in de vorm van een raket. Door de objecten al of niet of gedeeltelijk te verankeren kun je ze verschillende bewegingen laten maken. De basis van Crayon Physics zijn de puzzels die je moet oplossen. De levels worden voorgesteld door eilanden die je kunt bezoeken. Pas als je de puzzels van één eiland hebt opgelost mag je door naar het volgende eiland.

Met Crayon Physics kun je allerlei krachtenprincipes laten zien. Het begint natuurlijk met zwaartekracht maar je ook laten zien wat een moment is en wat torsiekrachten zijn enz. Je kunt als docent Crayon Physics daarom gebruiken om de werking van krachten te demonstreren, bijvoorbeeld op het interactieve bord. Je kunt leerlingen opdracht geven om met de level-editor 'machines' te maken waarin gebruik wordt gemaakt van die krachten. Voor de beeldende vakken kun je leerlingen de opdracht geven een virtueel kinetisch kunstwerk te maken.

Leuk aan Crayon Physics is de vormgeving: het voelt aan alsof je tijdens het telefoneren tekeningetjes aan het maken bent die tot leven komen. Wat Crayon Physics verslavend maakt is het feit dat elke puzzel op allerlei manieren opgelost kan worden. Iedereen maakt immers zijn eigen tekeningetjes en het maakt een (groot) verschil of je een balletje klein of groot maakt of dat je gebruik maakt van een gewicht aan een arm of een raket om het balletje een zet te geven. Je ziet daarom nu al dat er op internet, zowel op YouTube als op Vimeo, een groot aantal screencaptures gezet zijn waarin trots oplossingen van puzzels getoond worden. En natuurlijk zijn er al velen bezig om nieuwe puzzels te bedenken en uit te wisselen. De $ 19,95 die ik heb uitgegeven aan het spel vind ik daarom absoluut goed besteed!


Crayon Physics.... One possible solution from Highway6 on Vimeo.

4 opmerkingen:

DuiMDog zei

Beste Margriet

In de tweede alinea staat op het eind een niet afgemaakte zin: "die worden...?

Interessant artikel verder, ik geef het door aan m'n natuurkundecollega's.

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@DuimDog,
Dank voor de tip: ik heb de zin aangevuld. Die was blijkbaar in het enthousiasme van mijn verhaal een kopje kleiner gemaakt ;-)

Erik Ooms zei

Beste Margreet, bedankt voor de links. Het doet me erg denken aan Magic Pen, een online sandboxachtig spel, bv. hier te spelen: http://www.bubblebox.com/play/puzzle/975.htm

Groet,
Erik

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Erik,
Mee eens, maar ik denk dat Crayon Physics wat meer mogelijkheden biedt. Bubblebox zou een opstapje kunnen zijn naar Crayon Physics. En voor wie Crayon Physics te makkelijk is geworden zou Phun (http://ict-en-onderwijs.blogspot.com/2008/12/phun-natuurkunde-mag-niet-zonder.html) kunnen spelen. Zo heb je een mooie reeks van spellen voor natuurkunde!