dinsdag 20 januari 2009

Spelletje voor bibliothecarissen

Klik hier om naar het spel te gaanHet vak van bibliothecaris lijkt nog amper meer te bestaan: de meeste bibliothecarissen houden zich tegenwoordig met veel meer media bezig dan alleen boeken. Maar het beeld van het vak van bibliothecaris lijkt nog altijd onveranderd, zo wordt me wel duidelijk uit de spelletjes die gaan over deze beroepsgroep. Een bibliothecaris is een dame, bij voorkeur met een knotje in het haar en een brilletje op de neus, die rondrent tussen de boekenkasten en niets anders doet dan boeken stempelen, uitlenen en weer in de kast zetten. Ik heb me nooit echt aangesproken gevoeld door dat beeld maar ik vind het wel grappig, zulke duidelijke rolpatronen.

Vandaar dat ik je hier weer graag wil wijzen op weer zo'n fraai stereotype in het spel Lighting Librarian. Op basis van deze titel verwachtte ik op zijn minst een bibliothecaris op rollerskates maar niets is minder waar: ook in dit spel voldoet de bibliothecaris aan het standaardbeeld. De opdrachten die je als speler moet uitvoeren zijn ook als vanouds: boeken opzoeken in de kasten en op tijd bij de lezers brengen. Grappig: hoe zou het toch komen dat het vak van bibliothecaris niet echt 'in' is bij jongeren???

Voor wie nog meer bibliothecarisspelletjes wil: ik heb er hier eerder een paar gesignaleerd.

Geen opmerkingen: