donderdag 22 januari 2009

Gaming en laggeletterdheid

Door: Martijn van den Berg
Dat was het thema van mijn dag gisteren. Ik ben gisteren in Naturalis geweest om deel te nemen aan een debat of gaming kan helpen laaggeletterden te leren lezen en schrijven op een dag die in het teken stond van het bestrijden van laaggeletterdheid door het aanbieden van games in de bibliotheek. Razend interessant natuurlijk, vooral omdat ik zelf heel erg veel geleerd heb door games. Na deze dag raast het debat nog steeds in mij door en in een poging dit te bedwingen typ ik de link van blogger in en begin te schrijven.

Om maar te beginnen met een paar praktijkvoorbeelden van hoe ik dingen heb geleerd via games.Een voorbeeld dat mijn moeder maar al te graag gebruikt is Rollercoaster Tycoon. Dat was voor mij een spelletje waarbij ik van alles leerde over G-krachten en zwaartekracht zonder dat ik het zelf wist. Dat zijn termen die sommige volwassenen zelf nog niet zeggen. Later heb ik een praktische opdracht gemaakt over achtbanen, en heb ik de rest van theorie uitgezocht. En om een recenter voorbeeld te noemen: Fallout 3, waar ik vorige week een review over geschreven heb. Ik herkende vanochtend in de krant de plattegrond van Washington toen ik route van de tocht van Obama zag. Ik wist precies waar het Lincoln Memorial was en het Capitol.

Nu verder met de werking van games. Een game heeft twee geweldige eigenschappen. De eerste is dat je je in een andere wereld naar keuze kan bevinden en de tweede eigenschap van een game is dat je er mensen dingen kan laten leren zonder dat ze dat zelf merken. Om dit even terug te zetten naar laaggeletterdheid; je kan praktisch iedereen interesseren in games. Er kan altijd wel een spel zijn dat iemand leuk vind. Als je mensen kan interesseren in games en dus iets dat ze leuk vinden, kan je hier ook dingen in gaan verwerken. En mensen die laaggeletterd zijn, hebben vaak geen interesse in de Nederlandse taal. Als je ze dan via een game kan interesseren om ofwel met een simpele game taal te leren, ofwel ze het besef te geven dat ze alleen die bepaalde game kunnen spelen als ze kunnen lezen, krijg je wel mensen aan het lezen.

En om nu het hele verhaal bovenop de bibliotheek te zetten. De bibliotheek wordt door jongeren gezien als een saaie plaats. Ik zie de bibliotheek als een hobbyplaats voor mensen die graag boeken lezen. En dan een saaie hobbyplaats, want gesprekken over boeken vinden er niet eens plaats. Mijn voorspelling is dan ook, dat als het zo door gaat, met de nieuwe generatie steeds meer mensen op modernere media afgaan dan boeken. En dat terwijl een boek lezen ook zo geweldig kan zijn. Het probleem is dat boeken ons opgedrongen worden bij de middelbare school. Wij worden geacht bepaalde boeken te lezen die we vaak helemaal niet interessant vinden onder de categerie "begrijpend lezen". En ik vind dat je voor de moderne games die uitkomen ook aardig begrijpend moet gamen, omdat daar ook hele verhalen achter zitten waar je ook achter moet komen. Daarnaast trekt gaming groepen jongeren naar de bibliotheek om dingen te leren buiten school, waardoor ze ook automatisch beter zullen scoren op school. Je bent als het ware in een groepje iets aan het leren. En die faciliteit heeft een bibliotheek, en die heb je vaak thuis niet op die manier.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Die a die in de titel vergeten is, dat is zeker met opzet gedaan?

Martijn van den Berg zei

Een bewuste typfuot. ;-)

José van Kemenade zei

Dit is een waardevol stukje. Ik neem het mee naar de digi-groep waar ik in zit voor
De Bibliotheek. Wij zijn afgelopen jaar gestart met game-party's, dus het begin is er.