Zo was ik een paar weken geleden bij de finale van de wedstrijd van het 'Innovative Teachers Network' van Microsoft. Daar werden een paar prachtige projecten gepresenteerd waar ik graag wat over wil vertellen omdat ik hoop dat ze anderen inspireren om er zelf mee aan de slag te gaan.
Jeroen Stultiens, student aan de Fontys pabo Eindhoven/Veghel, presenteerde bij de bijeenkomst zijn deelname aan het 'Hollywood in de Klas'-festival dat hij had uitgevoerd op de Montessorischool Weert. Hollywood in de Klas is een filmproject voor de bovenbouw van het primair onderwijs, waarbij kinderen leren over beeldtaal door zelf een film te maken.
Als een school meedoet aan Hollywood in de Klas dan krijgt de leerkracht informatie over het project en hoe dat begeleid moet worden. De school krijgt daarbij assistentie vanuit de organisatie: er komt (meestal) drie keer iemand langs om met de leerlingen aan de slag te gaan. In de eerste les wordt het project uitgelegd en verteld wat beeldtaal is. De groep wordt dan gevraagd om zelf een verhaal te schrijven. Het beste verhaal wordt uitgekozen om te worden verfilmd. In de tweede les wordt besproken wat de klas allemaal moet gaan doen: er moeten misschien requisieten gemaakt worden en decors, er moet een scenario geschreven worden, een storyboard, een plan waar de verschillende opnames gemaakt moeten worden en vanuit welk standpunt gefilmd moet worden enz. In de derde les ten slotte wordt alles gefilmd.
Maar je kunt natuurlijk ook zelf die lessen geven. Jeroen vertelde dat hij op zijn (stage)school het project had gedraaid met alleen hulp van Hollywood in de Klas via de mail en de telefoon. Dat had hem natuurlijk wel tijd gekost maar hij had er ook veel plezier aan beleefd. En het resultaat is prachtig: de leerlingen zijn er supertrots op (en Jeroen natuurlijk ook!). Maar dat niet alleen: de leerlingen hebben er ook veel van geleerd (ook al voelde het voor hen niet als leren): ze hebben verhalen bedacht en geschreven, decors bedacht en gemaakt, ze hebben geleerd hoe je in een film iets kleins groot kunt laten en hoe je een verhaal kunt vertellen vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast hebben ze intensief moeten samenwerken en dat valt niet mee als je het oneens bent met elkaar, als iemand geen zin heeft of - per ongeluk - een foutje maakt. Maar het is allemaal opgelost en het resultaat mag er wezen!
Heb je veel nodig om een film te maken? Niet aan materiaal, wel aan creativiteit en inspiratie. Want het is niet niks om zo'n hele groep te coachen naar het eindresultaat! Ook zul je jezelf de nodige kennis eigen moeten maken over hoe je een film maakt en hoe je moet monteren. Daarvoor zijn gelukkig de nodige handleidingen te vinden op het net, bijv. op de site Documentaire Maken of op Expose Your Talent Bootcamp. Bij Hollywood in de Klas gebruiken ze, voor zover ik kan zien, behoorlijk professionele filmapparatuur maar ik kan je verzekeren dat je ook met een veel eenvoudiger apparaat echt leuke resultaten kunt boeken. De stukken film aan elkaar plakken kan met gratis software, bijv. Moviemaker (Windows) of iMovie (Mac). Extra leuk wordt het als je verschillende groepen leerlingen elk een eigen versie van de film laat maken met het gefilmde basismateriaal. Ze zullen dan ervaren dat 'waarheid' niet bestaat in een film maar dat een film altijd een subjectief verslag is. Een goede manier om mediawijs te worden!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten