maandag 2 maart 2009

Weer meer spellen voor het onderwijs

Klik hier om naar de website Groeien door Games te gaanJa, we gaan weer van start met ons blog, mijn zoon en ik. De krokus-/carnavalsvakantie is in het hele land voorbij. Wat wij hebben gedaan wil ik jullie graag laten zien: we hebben de inzendingen van de wedstrijd Groeien door Games bekeken en online gezet. In de wedstrijd Groeien door Games daagden we leerlingen van de bij de Onderwijsvernieuwingscoöperatie aangesloten scholen uit een educatieve game te maken en daarbij een reclamecampagne te ontwerpen. Totaal hadden zich 100 teams ingeschreven om een game te maken en 17 teams voor een reclamecampagne. Ik vind het altijd spannend hoeveel teams uiteindelijk ook iets gaan inleveren. Want laten we wel zijn: een game of een reclamecampagne is niet iets wat je even op een achternamiddag in elkaar zet. Maar het eindresultaat heeft mijn stoutste verwachtingen overtroffen: na het verstrijken van de inzendtermijn bleken maar liefst 55 teams een spel ingezonden te hebben en er waren 13 reclamecampagnes.

De afgelopen weken heb ik dan ook menig uurtje gamend doorgebracht. Geen straf om dit soort dingen als 'werk' te mogen doen ;-) Ik heb genoten van het enthousiasme dat sprak uit menige game of reclamecampagne, van de vindingrijkheid, de vormgeving en de muziekjes die gebruikt waren. Ik ben ongelooflijk trots op de leerlingen die de opdracht tot een goed einde wisten te brengen, inclusief alle documentatie die ze moesten leveren bij hun inzending. Ik ben ook heel trots op de docenten die hun leerlingen hebben begeleid: leerlingen die soms zoveel andere dingen aan hun hoofd hebben, die soms onderling ruzie maken en een chaos maken van zo'n complexe opdracht. Docenten die stimuleren als dat nodig is maar ook leerlingen hun eigen fouten kunnen laten maken. Docenten die ervoor zorgen dat de leerlingen een ruimte krijgen waar ze samen kunnen werken, dat leerlingen kunnen beschikken over de nodige hard- en software om hun game of reclamecampagne te maken en afspraken maken met systeembeheer om het schoolnetwerk zo aan te passen dat leerlingen voldoende rechten hebben om aan de slag te gaan. Eén ding is duidelijk: docenten die dit traject met hun leerlingen doorlopen zijn met hart en ziel bezig met hun werk!

Ik hoop dat de mensen die dit blog lezen een kijkje willen nemen bij de inzendingen: de games en de reclamecampagnes. Handig is dat bij veel spellen cheats zijn ingebouwd of een walkthrough bijgeleverd is. Want ik kan me voorstellen dat niet iedereen de tijd wil en kan nemen om alle spelen helemaal uit te spelen. Maar met de documentatie die de leerlingen bijgeleverd hebben kun je van veel spellen snel zien wat ze voor jouw lessen te bieden hebben. Je kunt alle inzendingen stuk voor stuk bekijken maar je kunt ook zoeken op woorden in de beschrijving, op gebruikte software (Game Maker of Stagecast), op niveau of leergebied. Ik hoop dat jullie de noeste werkers feedback willen geven door via de site je mening te geven op hun werk. Want natuurlijk hebben we een zeer deskundige vakjury die de inzendingen bekijkt maar hoe meer reacties hoe beter. En wie weet ontdek je wel een spel dat je zelf kunt gebruiken voor je lessen: er is van alles wat!

Geen opmerkingen: