Een club die zich bezighoudt met dit soort spellen is Games for Change. Op hun site zijn een heleboel spellen te vinden die als doel hebben een verandering teweeg te brengen. Ook de hierboven genoemde spellen zijn op hun site te vinden.
Recent heeft Games for Change een toolkit uitgebracht voor organisaties die overwegen een game in te zetten om hun visie over te brengen op anderen. In de toolkit vind je een aantal filmpjes van presentaties/workshops over het maken van een 'game for change':
- urge: waarom zou je een game inzetten?
- concept: een brainstorm hoe je een gameconcept kunt bedenken.
- design: welke stappen heb je in het gamedesign
- productie: hoe kun je een game produceren? Wat kost het en hoe kun je de risico's beheersen?
- distribution: via welke kanalen kun je een game distribueren, welke businessmodellen zijn er?
- evaluation: hoe meet je de impact van de game die je hebt uitgebracht?
- een case study waarop alle bovengenoemde elementen worden toegelicht op basis van de game Ayiti door de uitgever van dit spel (Global Kids).
Ik vind het een prachtige toolkit die ik iedereen zou willen aanbevelen die zelf spellen bedenkt, ontwerpt, bouwt of uitgeeft. Voor gamedesign-opleidingen zou ik het op de literatuurlijst opnemen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten