vrijdag 3 april 2009

Oproep: wie ben jij?

Zoals ik woensdag al zei: vandaag weer een peinspost. ;-)

Iets wat me de laatste tijd veel bezighoudt is de vraag wat de positie is van de bloggers onder ons. Ik heb de indruk dat bloggers door beleidsmensen wel gezien worden als vertegenwoordiging van het onderwijs of een soort 'zieners'. Een tijdje geleden werd een groep bloggers uitgenodigd om deel te nemen aan een panelgesprek over ICT in het onderwijs en ik word ook wel eens benaderd door mensen die wat willen weten over onderwijs.

Ik heb daar soms een beetje een onaangenaam gevoel bij. Niet omdat ik het niet leuk vind om mensen te ontmoeten of met mensen van gedachten te wisselen: integendeel. En ik vind het nog leuker als zo'n ontmoeting ertoe leidt dat er kennis en ervaringen worden uitgewisseld zodat alle partijen ervan leren. Wat mij dwars zit is dat het bij mij de indruk wekt dat 'de edublogger' gezien wordt als een onderwijsexpert of een vertegenwoordiger of koploper van het onderwijsveld. Zo ervaar ik het niet. Ik zie mezelf eerder als een pionier die nieuwe media verkent op de mogelijkheden voor het onderwijs. Niets meer en niets minder. Ik ben zoekend naar wat bruikbaar is en daarover wil ik graag met het onderwijsveld van gedachten wisselen (ik hoop natuurlijk dat het onderwijsveld aan de slag gaat met mijn adviezen). Ik denk dat juist door die uitwisseling nieuwe inzichten tot stand komen. Ik zie mezelf dus niet als 'vertegenwoordiger van' en ook niet als 'onderwijsexpert' maar als aandrager van nieuwe mogelijkheden die tot vernieuwing van onderwijs kunnen leiden als we samen de goede manier vinden om de tools in het onderwijs in te zetten.

Dat brengt me dan ook aan het twijfelen over het nut van dit weblog. Ik denk dat als de dialoog niet tot stand komt de waarde van mijn geschrijf beperkt is. Het begrip 'dialoog' vat ik in dit verband breed op: die kan tot stand komen via een discussie op dit weblog maar dat hoeft niet; dat kan ook buiten dit blog om. In dat perspectief vind ik een initiatief als 'Meet the bloggers' dus zeker interessant als dat leidt tot een dialoog tussen edubloggers en docenten. Maar ik heb de indruk dat edublogs het meest worden gelezen door bloggende niet-docenten en dat er maar weinig docenten zijn die tijd hebben/maken om blogs te lezen. Overigens betekent dat niet dat ik de dialoog met andere bloggers niet op prijs stel, alleen het moet daar m.i. daar niet toe beperkt blijven. Ik heb geen onderzoek gedaan naar wie dit blog leest: uit de statistieken kan ik niet opmaken wie mijn lezers zijn. Maar ik zou het wel graag willen weten.

Vandaar dat ik hierbij een oproep doe aan wie dit leest: wil je je bekend maken? Je hoeft geen naam achter te laten als je niet wilt, maar ik wil wel heel graag weten wat je functie is, waarom je dit blog leest en wat je in de toekomst zou willen lezen. Ik hoop dat ik met die informatie dit blog beter inhoud kan geven door aan te sluiten op wat jullie willen weten. Nog mooier zou het zijn als die informatie-uitwisseling leidt tot gedachtenuitwisseling; dat wil ik graag afwachten!

Reageren op deze post kan door te klikken op 'reacties' onderaan deze post of door mij een mailtje te sturen. Mijn e-mailadres staat op mijn visitekaartje.

Afbeelding van Rogiro

22 opmerkingen:

Ilse zei

Beste Margreet,

Bij deze dan: Ik lees graag je blog omdat het me soms attendeert op nieuwe dingen die met onderwijs en ICT te maken hebben. Ook als ik zelf nog bezig ben met mijn mening te vormen over een noviteit, vind ik het prettig te lezen wat anderen er van vinden. Jouw blog is dus niet het enige dat ik lees.
Ik kom zelf uit het basisonderwijs maar werk nu alweer een tijdje voor een ICT-bedrijf voor het basisonderwijs. Mijn collega's lezen je blog ook en zo komen er bijvoorbeeld interessante interne gesprekken op gang.
Overigens begin ik me zo langzamerhand wel een beetje te irriteren aan al die edu-bloggers die alleen maar posts van elkaar kopiëren. Weliswaar met bronvermelding, maar er blijft aan het eind van de dag een stuk minder over dan de hoeveelheid rss-feeds aan het begin deed vermoeden. Deze laatste kritiek is niet aan jou gericht overigens.
Wat mij betreft: ga vooral door! Als lezer zal ik me wat actiever gaan opstellen ;-)

Groet, Ilse

karinwinters zei

Ik ben er een uit de "inteelt" bloggers hoek en ben het helemaal eens met je verhaal. Het is zo moeilijk om juist de mensen die je wilt bereiken met je weblog werkelijk te bereiken. Daarom @Ilse is soms elkaars posts overnemen wel handig, edubloggers hebben vaak eigen "collega" en "doelgroep (Vo, PO, BVE) lezers en schuiven elkaar zo lezers door. Ik lees jouw blog om te zien wat er gaande is en met name de gaming tips en verzamelingen van links.

GEOgraaf zei

Dag Karin,

In het 'gewone leven' ben ik docent aardrijkskunde. Ik lees naast die van jou en andere edubloggers ook vakgerelateerde (vooral buitenlandse blogs)en op deze manier zie ik allerlei ict zaken voorbij komen die ik met enige regelmaat in mijn onderwijs toepas en weer doorgeef aan mijn lezers (vooral docenten aardrijkskunde) op http://wereldvak.blogspot.com/
.

Eugenia zei

Beste Margreet,
ik lees regelmatig jouw blog. Ik vind hier heel vaak praktische informatie over de mogelijkheden van ICT in de klas en in het onderwijs. Interessant aan jouw blog is dat je al een selectie hebt gemaakt van de onderwerpen en nieuws die voor mij nuttig kunnen zijn.Voor mij is jouw blog een belangrijke bron van informatie, nieuws en inspiratie.
Hiervoor mijn dank.
Ik werk voor Ontwikkeling en Onderzoek van de CED-Groep.

Eugenia Codina

Danniëlle zei

Hoi, ben werkzaam als informatiespecialist bij Fontys Hogescholen en volg je blog vanwege het grote game gehalte.

Johanneska -AT- gmail.com zei

Margreet,
Ik ben docent en blog ook. Net als jij schrijft wil ik pionier zijn, mogelijkheden onderzoeken en daar mijn mening over geven. Als ik ergens enthousiast over ben zal ik dat graag doorgeven. Ik ben ook werkzaam geweest in de ict en (terug) in het onderwijs ervaar ik ook vaak dat je dan als eenoog koning bent. Onzin natuurlijk! Iedereen met belangstelling voor zijn of haar vak kan doen wat ik gedaan heb. Wijzer worden door jouw en heel veel andere blogs te lezen en contacten te leggen. Daarbij maak je soms kennis met iets nieuws, dan weer krijg je een mening voorgeschoteld die je kijk op zaken bevestigd of ook juist helemaal wijzigt. Ik vind dat veel collega's zichzelf te kort doen door elkaar niet (digitaal) te ontmoeten en kennis en ervaringen te delen. Binnen de muren van een lokaal is leraar zijn anders toch een eenzaam beroep.

Willem Karssenberg zei

Hallo Margreet,

Laat ik beginnen met antwoord te geven op je vraag: Ik ben Willem en lees je berichten graag. Niet altijd met evenveel interesse omdat ik zelf niet zo into gaming ben, maar door jou en je berichten te volgen heb ik wel het gevoel dat ik in ieder geval een beetje bijblijf.
Daarbij wil ik ook opmerken dat ik het ontzettend leuk vind dat je zoon af en toe ook berichten plaatst. Ik wou dat ik die van mij zo gek kreeg:-)
Voor de toekomst hoop ik dat je gewoon doorgaat op dezelfde voet.
Ik kan me er serieus niets bij voorstellen wanneer je zegt dat je twijfelt aan het nut van je weblog. Als ik zie hoe vaak naar jou en je weblog verwezen wordt is toch duidelijk welke functie je vervult?
Bedoel je met dialoog nu niet gewoon dat je vindt dat je te weinig reacties krijgt?
Ik heb juist het gevoel dat ik steeds meer door leerkrachten gevolgd word. Maar vergeet niet dat op de 100 lezers er maar 10 zijn die af en toe reageren en 1 die dat vaak doet.
Ik denk dus dat je veel meer lezers hebt dan zich via deze reacties bekend zullen maken.
We hebben wel de mond vol over de prosumers van tegenwoordig, maar zo snel als we misschien zouden wensen gaat die verschuiving niet helaas.

Maar door het eerste gedeelte van je verhaal voel ik me toch wel een beetje aangesproken en ik vind het ronduit jammer dat je er een onprettig gevoel bij krijgt...
Natuurlijk ben ik geen onderwijsexpert en officieel vertegenwoordiger van het onderwijs. Maar ik realiseer me donders goed dat ik wel gezien word als spreekbuis en doorgeefluik en laat me eerlijk gezegd af en toe graag op die manier gebruiken. Als ik gevraagd word ergens aan deel te nemen als edublogger doe ik daar graag aan mee. Niet om mijn ego te strelen maar omdat ik er meestal zelf ook weer van leer en het inspiratie geeft voor nieuwe inzichten en vaak ook blogberichten. Je noemt jezelf wel een pionier, maar is dat niet hetzelfde als koploper? De verkenner die voor de troepen uitgaat?
Wat ik gemerkt heb de laatste jaren is dat we als edubloggers inderdaad een bepaalde status en wellicht ook invloed hebben gekregen bij wat jij noemt beleidsmensen. Hoe erg is dat zolang we daar geen misbruik van maken?
Vorig jaar was ik een van de bloggers die werd uitgenodigd door de onderwijsraad. Ik ben daar niet naartoe gegaan met het idee dat ik het ze daar in Den Haag allemaal wel eens zou kunnen vertellen. Weet ik veel?
Nee, ik heb de vragen voorgelegd aan mijn lezers en ben met een heleboel van hun reacties naar Den Haag gegaan!!
Wil via jouw reacties nu verder geen polemiek starten over de zin en onzin van edublogs en edubloggers, maar hoop die discussie nog wel eens met je te voeren!
Kortom: doorgaan! Gooi je twijfel bij zaken als "met the bloggers" overboord en geniet van al het goeds dat het je kan brengen! Als ik ergens contact heb gehad met mijn "achterban" was het wel tijdens de NOT waar allerlei mensen die ik nog nooit ontmoet had langskwamen om kennis te maken en dingen te vragen of ideeën aan de hand te doen!

Joël de Bruijn zei

Hoi Margreet, ik sta niet voor de klas of zo, ik werk bij de dienst onderwijs en innovatie van ROC Tilburg. Maar genoeg ego-babbel.

Ik lees je blog met plezier, omdat ik breed bloggers wil volgen die op allerlei terreinen binnen onderwijs bezig zijn. Onderwijsproces zelf, ict-ers, diegenen die onderwijsbedrijfsvoering als werkterrein hebben etc.

Daarom kort maar krachtig: ga zo door!

elke zei

Hallo Margreet,
een ontlurkingsdag! Leuk, ik doe mee.
Ik ben Elke, juf in groep 8, heb een blog en ik lees de jouwe omdat je een niet-onderwijs kijk hebt op leren. Door jouw ogen kijk ik dus een beetje frisser naar mijn klas dan wanneer ik door mijn eigen ogen kijk. Het feit dat ik hier zelden reageer zit meer in het denken na een post van jou, dan in het wegwuiven van je gedachtegoed.
En wat betreft de 'edublogclan', mijn ervaring is dat die F2F heel open is, vriendelijk. En vraagt of je een hapje mee-eet, qua gezellig.
In je frisse blik en je verbindende kwaliteiten, daar zie ik jouw kracht.

Remko Boers zei

Hallo Margreet,
Interessante blogpost. Ik ben Remko Boers, ben remedial teacher en ict-coordinator op een basisschool in een achterstandswijk in Den Haag. Verder hou ik het blog WitBlauw bij. Ik sluit me qua inhoudelijke reactie graag bij Elke aan.
Ik heb overigens eerlijk gezegd wel het gevoel dat er steeds meer leraren actief bezig zijn met blogs.

Anoniem zei

Dag Margreet,

Tot twee jaar terug stond ik voor de klas (basisschool) en kende ik jouw blog niet. Nu werk ik als jeugdbibliothecaris op de educatieve afdeling van een openbare bibliotheek en ben als mediacoach verbonden aan een basisschool. Ik herken wat je zegt. Voor de school houd ik een blog bij met de activiteiten op het gebied van mediaeducatie en leesbevordering, maar ik moet ontzettend mijn best doen om de leerkrachten daarvoor te interesseren. En dat heeft nog wel betrekking op hun eigen school met hun eigen kinderen...
Ik heb soms ook het idee dat ik de leerkrachten meer kan/moet leren als het gaat om nieuwe media dan de kinderen. Volgens mij zijn er veel leerkrachten wel actief met en op de hoogte van moderne middelen, maar ook héél veel niet.
Toen ik voor de klas stond was ik dat ook niet. Dat had te maken met de beschikbare tijd, de werkdruk en de beperkte middelen (4 computers op de gang voor 3 groepen, geen pc in de klas, geen digitaal bord dus in de pauze een kwartier opbouwen van de beamer, waardoor je denkt: laat maar zitten). Nu, twee jaar later, ben ik veel meer op de hoogte en zie ik veel meer mogelijkheden. Dat komt oa. door het volgen van jouw blog en de blogs/sites/forums van anderen. Dus ik hoop dat je hiermee doorgaat. En verder denk ik dat het zinvol zou zijn om de 23-dingen-wind die in de bibliotheken waait, ook eens door de scholen te laten waaien. Misschien dat leerkrachten van hun koudwatervrees afkomen en meer mogelijkheden gaan zien.

Brenda

wrubens zei

Ik ben werkzaam als beleidsmedewerker/adviseur van een College van Bestuur van een middelgroot ROC. Ik merk dat pionierende docenten bloggen en/of blogs volgen. Maar je moet ook het 'Friends of Friends' effect niet onderschatten. 'Gewone' docenten die via via op posts worden gewezen, en deze lezen.
Verder blog ik ook voor mijzelf: ik blog, dus ik leer.

Anoniem zei

Hoi Margreet,

Drie jaar geleden kreeg ik de kans vijf uur vrijgesteld te worden uit m'n klas ( 5de leerjaar / groep 7 )
De bedoeling is dat ik kinderen van 9 tot 12 jaar laat proeven van ICT... Het is zoeken en zoeken om in de beperkte tijd de meest aantrekkelijke activiteiten te kunnen aanbieden. Ik lees je blog zo'n twee jaar en je reikte me een tiental pareltjes aan. We speelden Red Fred, jongere kinderen maken animatiefilmpjes met Stickfigures... 't Zesde stortte zich met veel enthousiasme op Goanimate... Ik noem nu drie dingen op die je me leerde kennen. Er zijn er meer...

Langs deze weg, wil ik je dan ook bedanken. Je blog is ronduit schitterend en voor mij een rijke inspiratiebron.

groetjes
Peter
een fan uit Brugge, België

Sietie zei

Hallo Margreet.
Ik ben docent informatica bovenbouw en ik lees via RSS (bijna) elke dag mijn fav. sites/blogs. Daar staat jouw blog ook bij.
Dit is voor mij de snelste manier om op de hoogte te blijven en tips op te scharrelen. Daar kan geen tijdschrift tegenop.

Peter van den Berg zei

Hoi (achter-)naamgenoog ;-),
Edutcation engineer en na 1 mei docent. Ik doe vanuit het bedrijf waar ik werk allerlei onderwijsprojecten. Ik volg diverse (edu-)blogs, waaronder die van jou. Wat ik leuk vind is dat ook jouw zoon meeblogt :-).
Over jouw peinzen over het 'gewicht' van bloguitingen: zeg gewoon wat je te zeggen hebt, laat iedere lezer het maar beoordelen op de waarde voor de lezer zelf. Ik lees je blog met veel interesse, ook al werk ik voornamelijk met HBO studenten, maar ik ken weer wat mensen in het PO (o.a. techniekcoördnatoren) en die heb ik regelmatig jouw blog toegestuurd.
Wat ik verder nog zou willen lezen in de toekomst? Wat jou bezig houdt zou ik zeggen ;-).

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@allemaal,

dit is leuk: zit ik bij uitzondering een keer een paar dagen niet achter het scherm, krijg ik zoveel reacties! Geweldig leuk om zo met jullie kennis te maken!


Uit alle reacties die ik heb gekregen, hier en via de mail, trek ik voor mezelf een aantal conclusies:
1. Dit weblog wordt gelezen door mede (edu-)bloggers maar ook door niet-bloggers, en zowel door docenten/leerkrachten als door onderwijs-ondersteuners en projectleiders enz.
2. veel mensen komen hier vanwege de nieuwe tools en de onderwijstoepassingen die hier genoemd worden.
3. Dit blog wijkt vooral af van andere blogs door de ruime aandacht aan games en
4. door de posts van mijn zoon.

Jullie opmerkingen geven mij het idee dat ik verder moet gaan op dit pad. En, wat ik heel leuk vind en jullie naar ik nu begrijp ook: mijn zoon wil mijn zijn bijdrage ook voorlopig nog verder gaan. Wat ik ook heel prettig vindt om te lezen is dat jullie me vooral zien als collega en medezoeker en dat we elkaar verder kunnen helpen. Dat is precies de plek die ik wil hebben: 'één voor allen en allen voor één' ;-)

Wat ik een waardevolle aanvulling op mijn blogposts zou vinden is als mijn blog niet alleen door mij gebruikt wordt om te vertellen maar ook door jullie (en met name de niet-bloggers: bloggers doen dat via hun eigen weblog) om vragen te stellen en om je vondsten te delen met anderen. Ik weet dat het soms lastig is om ict in het onderwijs zinvol in te zetten: je hebt als docent vaak helemaal niet de tijd om te zoeken naar geschikt lesmateriaal, die toepassing die voor jouw lessen handig is, enz. Soms krijg ik van mensen wel vragen over dit soort zaken als ik ze ontmoet maar ik krijg die vragen maar zelden via dit blog. Ook 'vondsten' worden maar heel weinig gedeeld via mijn blog, terwijl ik weet dat er echt prachtige en inspirerende dingen worden gedaan door niet-bloggers. Ik vermoed dat dat uit bescheidenheid wordt gedaan, maar dat vind ik erg jammer omdat elk idee er eentje is en we de beste oplossingen kunnen vinden als we voortborduren op wat we van elkaar leren. En dan hoeft het wat mij betreft helemaal niet te gaan om de meest innovatieve ict-toepassingen: juist technisch eenvoudige (didactische) oplossingen kunnen erg krachtig zijn omdat ze onderwijsbreed toegepast worden.

Tot slot. @Willem, mijn verhaal was geen verwijt in jouw richting (of die van andere bloggers) dat jij jezelf ziet als spreekbuis of doorgeefluik. Ik wil zelf die functie niet hebben en ik voel me daar ook niet toe in staat. Ik vind het net als jij leuk om mensen te ontmoeten om met elkaar ideeën uit te wisselen. Maar zoals Elke - terecht - zegt: ik heb een niet-onderwijskijk op onderwijs dus ik kan niet een spreekbuis zijn voor het onderwijs. Maar ik kan wel via mijn blog vertellen over wat ik leuk vind en - met dank aan iedereen die heeft gereageerd - dat wil ik voorlopig nog wel even volhouden!

André zei

Hoi Margreet,

als ICT-beleidsmedewerker bij een scholengroep in het VO lees ik je blog vanwege de ideeën die ik er uit op doe. Regelmatig probeer ik sites en games uit en geef die weer door aan mijn collega's. Ook verwerk ik ze in trainingen die ik geef.
Eigenlijk vind ik het jammer dat ik zelf geen klassen meer heb waarin ik je tips met leerlingen kan uitproberen.

Marieke van Osch zei

Hoi Margreet,

Ik ben onderwijskundige, werk nu zelfstandig als adviseur onderwijs en nieuwe media. Zelf blog ik niet, maar ben ik wel actief in de blogsfeer met reacties. En dan natuurlijk Twitter niet vergeten.

Ik lees je blog omdat hij net zoals de andere edublogs in mijn RSS-lijstje zit. Vooral ook de afwisseling met de blogs van je zoon vind ik erg leuk. Gaming is voor mij toch iets waar zo veel nieuwe ontwikkelingen in zijn dat dan alles op een rij in je blog heel fijn is.

Ik zie je wel echt als een gaming-expert, juist omdat je er over schrijft. Als je dan een expert zoekt voor een boekje of een lezing dan denk ik altijd het eerst aan jou.

Lizette de Man zei

Hoi Margreet,

Ik ben werkzaam als docent op het gebied van onderwijs, ICT en mediawijsheid op Iselinge Hogeschool (pabo). Volgens mij hebben we enkele jaren geleden samen in de vakjury van Thinkquest gezeten.

Met plezier lees ik jouw blogberichten. Ik "zit" zelf niet zo in games, dus ik vind het erg interessant om via jouw blogbericht op de hoogte te blijven.

Annet zei

Hallo Margreet,

Ik ben Annet en volg je blog al vrij lang, vooral omdat ik gaming in het onderwijs erg interessante materie vind en altijd weer nieuwe ideeën hier tegenkom. Ik ben van origine docent en geef nu nog een paar uurtjes Engels, maar werk vooral in de begeleiding van mijn collega's bij het implementeren van ict in hun onderwijs. En natuurlijk blog ik ook, en dan vooral om voor mezelf zaken op een rijtje te zetten en misschien af en toe reacties te ontvangen, want dat vind ik toch wel erg nuttig voor mijn eigen ontwikkeling. Ik heb veel aan je voorbeelden en ervaringen van games en vind ook de bijdrages van Martijn altijd heel leuk om te lezen. Dus "Keep up the good work!"

låde zei

Hej Margreet
Naast dat ik het vooral voor stichting L3D volgde om te zien hoe je met games onderwijs kunt verrijken gebruikte ik het ook veel om het door te sturen naar docenten die ik kende. Een natuurkunde spel doorsturen naar mijn oude natuurkunde docenten, engels naar engels, etc. Dus die docenten komen dat misschien niet zelf hier, of niet dagelijks, maar ze lazen je posts wel of deden wat met de tools die je aangaf.
Nu lees ik het vooral nog omdat ik nog steeds graag iets met onderwijs wil doen, dus luisteren naar je ideeën :)
Groetjes, Lode

karin r. zei

ik heb in het verleden in het onderwijs gewerkt en nu al een tijd niet meer maar blijf geinteresseerd in het onderwijs en weblogs. omdat ik denk dat er op educatief gebied nog veel mee kan. daarom koekeloer ik heel af en toe naar dit blog. ik verbreed ermee mijn horizon. ik zou namelijk met m'n eigen bedrijf meer willen met het fenomeen weblogs en (basis)onderwijs.