maandag 6 april 2009

Groeien door Games; de winnaars

Eindelijk was het vrijdag dan zover: de finale van de wedstrijd Groeien door Games. Voor mij, maar vooral ook voor de leerlingen en de docenten de afronding van een periode hard werken. En ik heb genoten!

Voor de finale waren de games en de reclamecampagnes beoordeeld door een deskundige vakjury. Wie daarin zaten heb ik verteld in de nieuwsbrief van Groeien door Games van 25 maart: Liesbeth Mantel, Richard Simon, Hans van Dijk, Antoinette Hoes en Frans van Bommel. De jury werd voorgezeten door Marlies Wijnen, met wie ik al vaak heb samengewerkt in juryverband. Tijdens de finale mochten de aanwezigen zelf een publieksprijs toekennen. Daarvoor werden de inzendingen van elkaar bekeken en er moest gestemd worden. De leerlingen werden gevraagd om niet alleen te stemmen op de beste inzendingen, maar ook aan te geven wat ze daarin sterk of zwak vonden. De stemmers kweten zich heel nauwgezet en met veel inzicht van deze taak waardoor het heel veel waardevolle informatie opleverde. Ik was heel blij met de commentaren waarin de leerlingen steeds zochten naar de positieve kanten van het werk van hun concurrenten. Heel bijzonder om te constateren hoe respectvol deze jongeren met elkaar omgingen!

Overigens had ik ook al voor de finale gemerkt dat het geven van commentaar op het werk van anderen veel leerlingen goed afgaat. Op de site van Groeien door Games kon iedereen zijn mening geven over de inzendingen: je hoefde daarvoor geen inlogaccount o.i.d. aan te maken. Velen waarschuwden mij ervoor dat dat zou leiden tot vervelende opmerkingen, maar op een enkel spamreviewtje na was dat niet het geval: veruit de meeste reviews die werden ingestuurd waren met veel zorg en waardering voor het werk van de ander geschreven.

Maar niet alleen bij het stemmen was de sfeer opperbest: ook bij het gamen onder leiding van de Gamekings en bij de uitreiking van de publieksprijzen hadden de leerlingen aandacht voor elkaar en voor hun omgeving. Ze streden tegen elkaar op de dansmat of op de gitaar maar ook al waren de prijzen aantrekkelijk: de 'strijd' was fanatiek maar bleef vriendelijk. En tussendoor ruimden de leerlingen zelf de bekertjes en papiertjes op zodat na afloop er nog maar weinig gedaan hoefde te worden. Bijzonder!

Je begrijpt dat zo'n feestje mij heel veel energie geeft: ik ervaar het echt als een buitenkansje om zo te mogen delen in de sociale omgeving van jongeren. Wat mij betreft komen er daarom nog veel meer wedstrijden waarbij we jongeren uitdagen om iets te maken dat ook echt gebruikt kan worden in het onderwijs: een educatieve game, een website, een les of lessenserie om mediawijsheid een plaats te geven in het onderwijs, een animatie, een web 2.0-les enz. Ik kom het graag voor je organiseren ;-)

N.B. de winnaars van de wedstrijd zijn natuurlijk te vinden op de website van Groeien door Games, evenals de mening van de vakjury over de inzendingen. Neem eens een kijkje bij de games: wie weet kun je ze gebruiken in je les. In ieder geval zijn ze leuk om te spelen en je eigen kennis te testen, bijv. van oppervlakteberekeningen, muziek of elektriciteitsleer.

Geen opmerkingen: