dinsdag 19 mei 2009

Examentijd: Nederlands en M&O

Door: Martijn van den Berg
Omdat ik nu mijn eindexamens heb, en het voor mij wel een aparte ervaring is, heb ik besloten om, naast de 'gewone' post, na ieder examen een klein extra post te maken over ieder examen. Gisteren: Nederlands en M&O

Nederlands:
Nederlands is een examen waar je goed in bent of niet. Je krijgt een tekst met vragen en je moet een samenvatting maken, en als je niet goed bent in beide, heb je een probleem. Ik heb vooral keihard geoefend met samenvattingen, omdat je bij die dingen altijd precies een bepaalde tekst moet schrijven en het daardoor af en toe net is als een loterij. Ik vond de tekst in dit examen niet makkelijk. Het was erg sporadisch, de tekst sprong van de hak op de tak. De samenvatting was redelijk te maken, maar het natuurlijk altijd moeilijk in te schatten hoe zoiets nu precies moet.

M&O
Ik ben met mijn methode van M&O heel erg de diepte in gegaan. Onze methode leerde ons altijd veel meer dan we moesten weten en deed dat meet heel erg veel tekst. Het examen blijft altijd een beetje bij de basis, en met weinig uitzonderingen. Zo ook dit examen, dat wel een paar kleine instinkers bevatte, maar voor de rest voor degene die de stof goed beheerst goed te doen is. De formulekaart was erg handig, en ik moet toegeven dat ik het zelfs nog wel leuk vond om te doen. Enige minpuntje is de doorrekenvraag op het eind, wat ik wel jammer vond.

Volgende examen: woensdag, geschiedenis

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Veel succes met je eindexamens! Wat interessant, ook voor een oud-leraar als ik (Nederlands en Duits, bovenbouw), van jouw reflecties over de examens te lezen!

Samenvattingen schrijven: dat was zo een van de belangrijke doelen van Nederlands en leren leren (ik heb het over mijn lerarentijd). Maar moeilijk! Altijd voor iedereen. Zoals je zelf zegt: je moet goed zijn in taal (rijke woordenschat, correct taalgebruik, zinsstructuren beheersen en veel veel meer), je moet goed kunnen lezen en hoofd- en bijzaken van elkaar kunnen onderscheiden en veel veel meer), je moet een gedegen 'kennis van tekst en wereld' hebben, je moet vlot en correct kunnen schrijven.

Geloof me vrij: ook ik moet me inspannen als ik een samenvatting moet schrijven! Of ander schrijfwerk doen. Neem 'gedocumenteerd schrijven'. Ook geen geakkelijke opdracht, geen tekst die je zomaar in 1-2-3 klaarstoomt. Recent nog heb ik twee paniekerige (terecht!)studenten (1e jaar hogeschool, interieurvormgeving) uit de rats moeten helpen door ze elk te 'coachen' met een paper die ze als opdracht hadden gekregen voor hun vak Filosofie. Ze wisten zich gewoon geen raad, hadden nog nooit eerder 'gedocumenteerd' moeten schrijven, ...

In elk geval: hou je taai, en succes!

Martijn van den Berg zei

Quote:"Ook geen geakkelijke opdracht" Zie ik zowaar een typfuot in de tekst van een oud Nederlands docente. Ik wist niet dat dat mogelijk was. :)

Nederlands hangt voor een deel ook af van talent. Sommige mensen zijn er gewoon goed in, en sommige ook totaal niet. Ik heb iemand in de klas gehad die een boek compleet had uitgelezen, maar die nog niet eens wist wie de hoofdpersoon was. Het gaat ook om gefocust lezen, en met aandacht lezen.

Nederlands is een vak dat je niet concreet terug zal zien komen, maar wel nodig zal hebben in later tijden, om uiteindelijk hele moeilijke teksten te lezen.

Morgen heb ik een review van het examen Duits voor je. ;-)