woensdag 24 juni 2009

Einde projectactiviteiten Stichting TQ-NL

Afgelopen maandag sloot Stichting TQ-NL 3 jaar van projectactiviteiten af met een feestje en een prijsuitreiking. Ik was erbij en genoot van enthousiasme en bevlogenheid, openheid en uitwisseling, creativiteit en activiteit. Wie er niet bij was heeft echt wat gemist. Daarom hieronder het persbericht. Mocht je meer willen weten over één van de projecten: stuur een berichtje via de site van Stichting TQ-NL of reageer op deze post!

Na 3 succesvolle jaren waarin Stichting TQ-NL scholen door het verlenen van subsidies stimuleerde om onderwijs te vernieuwen met ICT, sloot de stichting hun subsidie-activiteiten af met een eindevenement. Gedurende de dag werd teruggeblikt op de projecten die de afgelopen jaren met steun van de Stichting waren uitgevoerd.

De dag werd begonnen met presentaties van leerlingen van alle deelnemende scholen die vertelden wat hun aandeel was geweest in het project dat op hun school was uitgevoerd. Daarna gingen de leerlingen, onder begeleiding van Stichting De Waag, samen dansmatten maken: een mat die aangesloten kan worden op de spelcomputer waarna de spelers op de maat van de muziek op de juiste plaatsen op de mat moet stappen. Hun leraren gingen in de tussentijd met elkaar in gesprek over de succes- en faalfactoren van hun projecten en van ict-gebruik in het algemeen. Na afloop van deze discussie vertelden de leerlingen aan de hand van een fotopresentatie wat ze hadden gedaan om een echt werkende dansmat te maken.

De dag werd afgesloten met de prijsuitreiking voor het meest onderwijsinnovatieve en overdraagbare project dat het onderwijsveld het meest had verrijkt. In het voortgezet onderwijs ging deze prijs naar het project Experimenteel leren met Virtual Reality uitgevoerd door het Noorderpoort College uit Stadskanaal. Dit project waarbij leerlingen zelf 3D-films maakten en virtuele 3D-objecten bouwden onderscheidde zich van alle andere projecten vooral door de gebruikte technieken, maar ook door de uitmuntende verslaglegging die mede door leerlingen tot stand was gekomen. In het basisonderwijs ging de prijs naar basisschool De Mate uit Doetinchem voor hun project Digitale Slootjeskist. Bijzonder aan hun project was hoe met relatief eenvoudige middelen maar met grote inzet van de leerkracht een grote diversiteit aan leeractiviteiten was vormgegeven.

Van het feest en van alle projecten zal verslag gedaan worden op de site van Stichting TQ-NL. Op verzoek zal aan geïnteresseerden in de projecten van de afgelopen jaren kunnen een USB-stick toegestuurd worden met daarop de beschrijven van alle projecten die met subsidie van Stichting TQ-NL zijn uitgevoerd. Een aanvraag hiertoe kan via de contactpagina op de site worden ingediend: www.stichtingtq.nl.

2 opmerkingen:

karin r. zei

jammer dat mijn inzending niet doorging, ik had het wel een uitdaging gevonden. maar door je vraag mee te doen ben ik me wel meer gaan focussen op weblogs in het onderwijs. dat gaat de goede kant uit.

dus mijn dank voor het 'zetje'.

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Karin,
Ik ben blij dat je het zo oppakt. En ik hoop dat je je creativiteit een belangrijke plek geeft bij je weblogactiviteiten: ik denk namelijk dat juist dat iets is wat jou anders maakt dan andere bloggers!