vrijdag 19 juni 2009

Eindevenement Stichting TQ-NL: een bron van inspiratie

Volgende week maandag is het eindevenement van de projectenronde 2008-2009 Stichting TQ-NL. Die dag worden de projecten gepresenteerd die het afgelopen jaar zijn uitgevoerd met subsidie van Stichting TQ-NL. Ik heb de projecten mogen volgen, en geloof me: er zitten weer heel inspirerende projecten tussen.

Sommige projecten zijn inspirerend omdat ze de educatieve grenzen verkennen van ICT (leren met Virtual Reality en het maken van 3d-films en leerlingen die hun eigen hardware maken om een zelf-gemaakt spel te kunnen besturen), andere omdat ze het gebruik van ICT verankeren in het curriculum (hoe beoordeel je niet-papieren werkstukken zoals websites, video's enz., welk onderwijsdoel kan het maken van een animatie of een videofilm dienen) en weer anderen omdat ze de communicatieve mogelijkheden van ICT verkennen (contacten tussen een SO-school en een gewone school, of een project waarbij kinderen in Engeland en Nederland samenwerken aan een internationale onderneming). En er zijn projecten die het accent leggen op de motivatie die het werken met ICT-toepassingen kan opleveren: leerlingen die zelf een speurtocht maken met GPS, basisschoolleerlingen die een speurtocht lopen waarbij gebruik wordt gemaakt van GPS en Google Earth en leerlingen die 6 weken lang werken in een project allerlei opdrachten doen rondom een thema en zo kennis en vaardigheden opdoen.

Ik ben erg blij met de projecten die dit jaar zijn uitgevoerd: ze inspireren me om op zoek te gaan naar hoe je ICT transformatief en geïntegreerd in het curriculum kunt inzetten. Ben je geïnteresseerd in de projecten dan ben je van harte uitgenodigd om bij dit eindevenement aanwezig te zijn. Het vindt plaats op maandag 22 juni, in Utrecht, in het kantoor van SURFnet (dus makkelijk bereikbaar met de trein). Stuur me even een mailtje of reageer via dit weblog zodat ik je op de gastenlijst kan zetten.

1 opmerking:

Carla Desain zei

Hallo Magreet,
Ik Weet niet zeker of ik dit keer bij de eindpresentatie van TQ-NL kan zijn. Kun je mij ajb toch het programma mailen? en mij met potlood op de lijst zetten? In elk geval een inspirerende middag gewenst!
Hartelijke groeten,

Carla Desain,
freelance journalist (oa voor Vives)