maandag 14 september 2009

Who wants to be a superhero?

Klik hier om naar de website van het BBC televisieprogramma te gaanIn de zomervakantie was ik een paar weken in Engeland. En waar ik anders vrijwel nooit aan toekom, kwam ik nu wel aan toe: televisiekijken. Een programma dat me opviel was 'Who wants te be a superhero', een programma op BBC waarin kinderen strijden om de titel Superhero. In elke uitzending moesten de kinderen opdrachten uitvoeren om te laten zien dat ze een superheld waren. De opdrachten waren gevarieerd: bijv. ergens zo snel mogelijk ergens naar toe gaan of een bom onschadelijk maken. Met veel vuur en enthousiasme (hoe kan dat ook anders als je zo'n gaaf supermannenpak hebt) kweten de kinderen zich van hun taken.

Maar wat de kinderen meestal niet in de gaten hadden was dat achter elke opdracht een andere opdracht verborgen zat waarop ze beoordeeld werden. Want een superheld is niet alleen snel: hij is ook hulpvaardig, stort zich niet zonder nadenken in avontuur, weet goed om te gaan met stress, kan samenwerken in een team enz. Daarom werden de kinderen tijdens de race-opdracht geconfronteerd met een oude dame die haar boodschappen op de grond had laten vallen. Tsja, en wat doe je dan: ren je door of help je eerst? En als je in een kamer bent met een bom, ga je dan eerst even heel goed nadenken of ga je zo snel mogelijk overal aan trekken of duwen? Het waren geen gemakkelijke keuzes waar de kinderen voor werden gesteld. Maar het was wel leuk (ook al vond ik het wel heel erg sneu als er bekend gemaakt werd wie er elke ronde af viel) en ik denk dat de kinderen ook echt anders zijn gaan kijken naar wat iemand nu echt tot een superheld maakt.

Waarom vertel ik jullie dit hier? Ik denk dat dit format ook heel goed bruikbaar is in het onderwijs. Je zou er een klassewedstrijd van kunnen maken waarbij je de kinderen structureel beloond als ze zich gedragen als superhelden. Door andere leerlingen te helpen, door goed samen te werken, door anderen kansen te bieden, door soms niet te doen maar eerst te denken enz. Je kunt opdrachten voor de leerlingen bedenken die ze uit moeten voeren en je kunt - daarnaast - ook belonen als ze daarnaast superheldgedrag vertonen.

Een wedstrijd 'Superhero' biedt kansen. Je kunt het natuurlijk gebruiken om kinderen na te laten denken over hoe je met elkaar omgaat; op school maar ook daarbuiten en ook op internet kan je superheldengedrag vertonen. Met de wedstrijd kunnen ook kinderen die bij de gewone schoolactiviteiten niet zo opvallen in het zonnetje komen te staan. Superhero kan ook gebruikt worden om contact te leggen met mensen die hulp kunnen gebruiken en kinderen bewust maken dat er verschillen zijn in de wereld.

Het lijkt me leuk om zo'n wedstrijd te organiseren en op die manier structureel goed gedrag bij leerlingen te benoemen en belonen en wat mij betreft ook in een oorkonde of iets dergelijks vast te leggen. En wie weet wil de lokale pers er ook wel aandacht aan besteden want een superheld op school dat is wel heel bijzonder! Maar pers of geen pers erbij: het lijkt me voor kinderen wel een stimulerende en coole manier om goed gedrag beloond te zien!


Afbeelding van Massdistraction, gepubliceerd onder CC-by-nc-nd.

Geen opmerkingen: