vrijdag 9 oktober 2009

Mingoville: om Engels te leren

Klik hier om naar Mingoville te gaanModerne vreemde talen spreken vond ik leuk maar ik was niet echt gemotiveerd om ze te leren: het leren van de woordjes ging redelijk vlot, maar ik had een hekel aan het leren van de grammaticaregels. En ik was al helemaal niet gemotiveerd om dat ook nog eens te oefenen. Het gevolg daarvan is dat ik behoorlijk wat fouten maak als ik Frans of Duits spreek ;-(

Mijn Engelse taalvaardigheden zijn aanzienlijk beter. Niet omdat ik veel tijd investeerde in het bestuderen van die taal maar omdat ik die taal dagelijks sprak. Elke dag onderweg van en naar school sprak ik Engels met mijn zus die op dezelfde school zat als ik. Zij vond het vak Engels erg leuk en vond het leuk om de taal te oefenen. En ik deed mijn best om haar in het Engels te beantwoorden. Ik heb er goed Engels door leren spreken: niet vreemd als je je realiseert dat de weg van school naar huis ongeveer 15 kilometer lang was en we die al Engels pratend aflegden!

Om een taal onder de knie te krijgen hoef je dus niet altijd over je boeken gebogen te zitten: er zijn andere manieren om te oefenen. Mingoville is een site waar leerlingen van het basisonderwijs spelenderwijs Engels kunnen leren. Mingoville is een stad waar flamingo's wonen en waar je allerlei spelletjes kunt doen. De vormgeving is grappig, en het is leuk om steeds meer veren en punten te verdienen en natuurlijk in de highscore te komen. Met je punten worden weer nieuwe onderdelen van de wereld toegankelijk: je koopt bijvoorbeeld een beker zeewater voor de flamingo bij het station en als dank daarvoor krijg je een treinkaartje. Daarvoor moet je natuurlijk wel begrijpen wat de Flamingo tegen je zegt.

Er zijn heel veel gratis activiteiten in Mingoville, maar een paar dingen zijn voorbehouden aan betalende gebruikers. Voor docenten is er tegen betaling de mogelijkheid om de activiteiten van leerlingen te monitoren en zelf oefeningen te maken. Maar ook zonder dat je betaalt vind ik Mingoville een leuke plek om kinderen naar toe te sturen. Oefening baart kunst, zeggen ze, maar mij leverde het een dikke voldoende op bij mijn eindexamen!

Geen opmerkingen: