donderdag 5 november 2009

Het kost maar een jaar

Door: Martijn van den Berg
In landen als de Verenigde Staten en Japan heerst een prestatiecultuur; er wordt verwacht van mensen die naar school gaan dat ze allemaal zo hoog mogelijke cijfers halen en uiteindelijk een plaats op de universiteit en een beurs veroveren. In Nederland geloven we gelukkig in een andere aanpak. In Nederland geloven we dat de complexiteit van de uiteindelijke studie afhangt van de persoonlijke interesses, zelfdiscipline, en capaciteiten van iemand. Daarom is het in ons land ook minder moeilijk om naar de universiteit te gaan. Het zijn meer de meest exclusieve studies die vol zitten.

Zo kom ik bij mezelf. Ik kon zelf ook makkelijk universiteit doen, maar wilde dit niet, simpelweg omdat ik dit niet interessant zou vinden. Er waren echter nog twee mogelijkheden, zelfs binnen mijn opleiding, waarmee ik zelfs sneller aangenomen zou worden. Ik heb toch voor de reguliere opleiding gekozen. Ik zal even uitleggen waarom.

De eerste van de mogelijkheden is de mogelijkheid om mijn opleiding in plaats van in vier jaar in drie jaar af te ronden. Dan zou er van het laatste jaar een half jaar stage af gaan, en dan zou ik de resterende drie jaar in 2,5 jaar doen. Dit is op zich best mogelijk, zelfs voor studenten van de HAVO met een beetje studiementaliteit. Ik heb hiervoor alle kwaliteiten. Het enige probleem is dat de stage mij het leukst en meest leerzame deel van de opleiding lijkt, en een half jaar hiervan missen voor mij echt een gemiste ervaring is.

De tweede optie is om de opleiding in drie jaar te doen, en dan de eerste drie jaar in twee jaar te doen. Dit kan alleen voor VWO studenten, en betekent dus 33% meer studielast. Ook dit zou voor mij denk ik geen probleem zijn, aangezien mijn studiementaliteit flink verhoogd is sinds afgelopen jaar. Het grote bezwaar dat ik tegen deze oplossing heb, is dat in mijn visie het sociale gebeuren er ook heel erg bij hoort. Niet dat je bij een dergelijke studie daar geen tijd meer voor zou hebben, maar dit wordt wel minder. Zeker bij hotelschool, is het ook belangrijk, dat je met verschillende soorten mensen leert omgaan.

Ik geniet van mijn studie. En als dat betekent dat deze een jaartje extra moet duren, dan is dat voor mij prima. Ik ben niet anders dan andere mensen omdat ik VO heb gedaan. Ik heb alleen vaak een stapje voor in het begin. Maar zelfs dat zal uiteindelijk verdwijnen. Maar dan heb ik wel de kans om alles uit mijn studie te halen.

Geen opmerkingen: