De picocricket kan je programmeren met het programma Scratch. Je kunt de picocricket bijvoorbeeld de opdracht geven dat hij de motor aan moet zetten als de lichtsensor meet dat het donker wordt. Of de opdracht dat hij de lampjes laat branden als er tegen de geluidssensor wordt geblazen. Of hij zorgt ervoor dat het muziekapparaatje een door jou gecomponeerd melodietje speelt als de knop van de aanraak-sensor wordt ingedrukt.
Ik was zelf heel enthousiast over de Picocricket-kit maar ik ben niet de doelgroep: de kit is gemaakt voor kinderen vanaf een jaar of 10. Daarom heb ik de kit uitgeleend aan Kathelijne Russcher, leerkracht en ICT-coördinator op basisschool De Bron in Lunteren. Zij vertelt hieronder over haar ervaringen met de Picocrickets in haar groep 7/8.
Mocht jij de Picocricket-kit van me willen lenen om er in je eigen klas mee aan de slag te gaan, laat dan een reactie achter in dit blog. Ik leen het materiaal met plezier uit, op voorwaarde dat je zelf de verzendkosten betaalt en een verslagje schrijft voor dit blog. Ik hoop zo een heleboel mensen enthousiast te maken voor dit (in mijn ogen: prachtige) materiaal zodat we het in Nederland kunnen importeren. Het is nu namelijk alleen verkrijgbaar in de VS en alleen langs allerlei omwegen te bestellen. Als er voldoende belangstelling is dan kunnen we daarin misschien verandering brengen.
Verslag van Kathelijne Russcher
Vorig jaar hebben mijn klas en ik het genoegen gehad om kennis te maken met Picocricket.
Picocricket is een klein computertje waarmee je d.m.v. commando’s dingen kan laten draaien, branden, muziek laten spelen, etc. Het startpakket waarmee we mochten knutselen, bestond uit een cricket, aansluitsnoeren en creatief materiaal.
Nadat de leerlingen kennis hadden gemaakt met de programmeertaal die meegeleverd wordt met picocricket, zijn ze met de kaarten aan de slag gegaan, die bij de kit meegeleverd werden.
Enthousiast hebben ze o.a. de draaimolen , de taart en muziek gemaakt. Eerst hebben ze onder handvaardigheid een ontwerp gemaakt, van een onderwerp en later hebben ze de cricket in het ontwerp geplaatst. Het was wel jammer dat we maar 1 cricket hadden, omdat je dan maar 1 ontwerp tegelijk in werking kan zien.
Nadat ze de software uitgeprobeerd hebben, zijn ze begonnen om zelf met de stukjes lego, die meegeleverd worden en daarnaast met waardeloos materiaal dingen te maken. Ze hebben o.a. een robot gemaakt die reageerde op klappen met je handen. Elke keer als je klapte in je handen, lieten de leerlingen een lampje branden op de kop van de robot. Een andere groep heeft een soort kwis gemaakt, waarmee je door een knopje indrukken het lampje kon laten branden, zodat jij het antwoord mag geven.
Picocricket is een leuke manier om het programmeren van dingen en creatief bezig zijn samen te voegen. De kit die meegeleverd wordt is een leuke start waaruit je met veel andere materialen leuke dingen kunt maken. Het is ook erg leuk om dit in groepsvorm te doen. Samen een onderwerp bedenken en daarna zelf uitzoeken en uitvoeren.
Als je picocricket niet tot je beschikking hebt en je toch wilt verdiepen in de eenvoudige programmeertaal dan kan je heel goed Scratch gebruiken binnen je onderwijs. De vormgeving en de bediening van het programma is ongeveer hetzelfde, alleen bij picocricket heb je er een robotcricket bij, die je gelijk kan laten zien wat je doet. Naast alle andere programmeerrobots, zoals mindstorm is picocricket een leuk hebbedingetje voor in je klas.
Zomaar een filmpje over het gebruik van Picocrickets op een andere school:
1 opmerking:
Hallo,
Ik, Myriam, ben studente aan de Vrije Universiteit de Brussel en ben van plan een paper te schrijven over dit 'fenomeen'. De Pico Cricket lijkt me erg interessant! Nu, is het ook mogelijk dat ik dit zou uitlenen? (en, natuurlijk, verzendkosten betaal), om er zelf mee aan de slag te gaan? En heb je eventuele tips waar je hierover extra informatie kan vinden (boeken/sites/...) over het doel hiervan, de werking,...
U kan me contacteren via mhalimi@vub.ac.be
Alvast bedankt,
Myriam
Een reactie posten