dinsdag 10 november 2009

Proefjes

Klik hier om naar de proefjespagina van professor Amrito te gaanWeet jij hoe een watertoren werkt? En een duikboot? Hoe kun je koorddansen en kan je van pies water maken? Het zijn zo maar wat vragen die kinderen in de klas je kunnen stellen. En - eerlijk gezegd - ik weet op veel van die vragen het antwoord niet maar ik ben er, net als heel veel kinderen, wel nieuwsgierig naar!

Gelukkig zijn er op internet heel veel sites waar je het antwoord kunt vinden op dit soort vragen. Een van de leukste vind ik de webpagina van professor Amito van het programma Willem Wever (van die pagina heb ik bovenstaande vragen gehaald). De pagina over techniekproefjes is ingedeeld in een aantal rubrieken:
  • Hoe werkt ...
  • Het weer
  • Spelen met vuur
  • Proefjes met voedsel
  • Proefjes met water
  • Natuurkunde
  • Zo kun je koorddansen (wat die rubriek precies inhoudt is mij niet duidelijk: je vindt daar, naast een vraag over koorddansen ook een vraag over zingende glazen. ).
Alle vragen die op deze pagina gesteld worden, worden beantwoord door het doen van een proefje dat je op school of thuis kunt nadoen. In een filmpje wordt verteld wat je nodig hebt om het proefje te doen, hoe je het moet doen en waarom er gebeurt wat er gebeurt. Je kan als leerkracht ervoor kiezen om het hele filmpje te laten zien en dan zelf aan de slag te gaan of de kinderen zelf te laten experimenteren en te laten zoeken naar het antwoord.

Op de Willem Wever site zijn nog veel meer vragen te vinden over techniek en natuur, maar die worden lang niet allemaal beantwoord door het doen van een proefje en dat vind ik zelf toch wel de leukste manier om te leren over techniek en natuur.

Wat ik jammer vindt van de site is dat die zo moeilijk doorzoekbaar is. Je kunt wel zoeken op woorden als 'trein' en dolfijn' (en als je dat handig vindt: je zoekvraag beperken tot een bepaalde categorie vragen, bijv. 'eten en drinken', 'wetenschap & techniek', 'levensbeschouwing', enz.), maar niet op begrippen als 'waterdruk', 'statische elektriciteit' of 'gasontlading'. Voor het onderwijs zou dat een nuttige aanvulling zijn: nu moet je echt op zoek naar een proefje dat past bij de leerstof die je behandelt in de les. Maar dat is voor mij geen reden om de site niet op te zoeken want wat er staat is meer dan de moeite waard!

Wil je meer leuke proefjes? Ik kan je de volgende sites aanraden:

N.B. Je kunt je ook aanmelden voor de nieuwsflits van Willem Wever: dan krijg je elke week links naar vragen en spelletjes over actuele onderwerpen.

Geen opmerkingen: