Die online reputatie kan mensen maken en breken. Esmee Denters werd wereldberoemd met haar filmpjes op YouTube en het heeft haar geen windeieren gelegd: ze mocht optreden in het voorprogramma van Justin Timberlake. Maar ook de man die bij Cisco solliciteerde werd beroemd. Nadat hij was aangenomen twitterde hij vrolijk dat hij het eigenlijk geen leuke baan vond maar dat hij het vette salaris dat erbij hoorde wel heel aantrekkelijk vond. Hij verloor zijn baan direct: hij had zich niet gerealiseerd dat zijn berichtje ook gezien kon worden door anderen dan zijn vrienden. Een medewerker van Cisco die zijn bericht las, maakte een einde aan een heel korte loopbaan!
Maar weinig mensen realiseren zich dat ze een online reputatie hebben, en nog minder zijn zich ervan bewust dat je heel bewust aan die identiteit kunt bouwen. Ik ben daarom heel blij met het nieuwe filmpje van Common Craft: Protechting Online Reputations in Plain English. Laat het maar eens zien aan leerlingen en vraag ze te reageren. Wedden dat het heel wat verhalen losmaakt?
2 opmerkingen:
Margreet,
wat een heerlijk stukje heb je weer geschreven. Eerst denken dan doen en een consequentieanalyse. Dat neem ik mee in de les. Het gedrag van de leerlingen in mijn V5 klas geeft aan dat ze zich dat niet zo realiseren. Terwijl het wel brilliante geesten zijn. De puberbrein is namelijk nog in volle groei.
Groet
Han Buwalda
@Han,
Dank voor je compliment!
Het goede nieuws voor jouw leerlingen is dat ze misschien nog niet het brein hebben om eerst te denken en dan te doen, maar dat ze wel het brein hebben om na te denken hoe ze om kunnen gaan met de gevolgen van hun handelen. Een digitale reputatie kan je namelijk wel degelijk herstellen, ook als je (wat meestal het geval is) eerdere uitingen die je hebt gedaan op internet niet kunt weghalen. Als je bewust gaat posten op fora, weblogs enz., dan komen na verloop van tijd (afhankelijk van waar en hoeveel je post) die berichten in de zoekmachine te staan boven je eerdere berichten. Een mogelijke opdracht voor leerlingen is een virtuele figuur te scheppen op het net met een tevoren bedacht imago: in welke kringen moet die figuur bekend zijn en wat moet erover bekend zijn? Dat biedt je dan direct de gelegenheid om aan je leerlingen de vraag voor te leggen over hoe zij denken over 'digitale oplichting': mag je zo'n virtuele persoonlijkheid scheppen zonder aan anderen te vertellen dat het nep is? Zijn er mensen bij wie je dat wel of niet doet? Je ouders, je vrienden? Een (potentiële) werkgever? Wat vinden zij wel en wat niet toegestaan? Leuke vragen om met jongeren te bespreken, lijkt mij.
Een reactie posten