Vorige week kwam Mijn Kind Online in het nieuws omdat ze samen met het samenwerkingsverband Digivaardig-Digibewust onderzoek hadden gedaan naar SMS-diensten. Kinderen maken daar veelvuldig gebruik van: om een wallpaper of een ringtone te bestellen voor hun mobieltje, of een leuk spelletje. Bestellen via SMS is heel makkelijk: vaak hoef je alleen maar woord te sms'en naar een bepaald nummer en de zo verlangde ringtone staat al op je mobiel. De afrekening gaat via je telefoonabonnement. Geen punt: de kosten van zo'n spelletje, ringtone of wallpaper zijn over het algemeen gering en soms zijn ze zelfs helemaal gratis, dus niet iets om je zorgen over te maken. Dat ze na die bestelling soms vast zitten aan een abonnement, is iets wat ze vaak over het hoofd zien omdat de reclame slim verpakt is, bijvoorbeeld als een prijsvraag of een quiz, en die klikjes zijn gauw gemaakt!
Wat feiten: een kwart van de Nederlandse jongeren is wel eens opgezadeld met een ongewild abonnement op een sms-dienst. Ook één op de tien kinderen tussen 8 en 12 jaar met een mobiele telefoon zijn de dupe van deze misleiding. De helft van de minderjarigen is 10 Euro armer gemaakt, 32 procent is tussen de 10 en 30 Euro kwijt, acht procent tussen 30 en 50 Euro, en acht procent tussen 50 en 100 Euro. Vooral VMBO-leerlingen zijn slachtoffer van een ongewenst abonnement.
Het goede nieuws is dat dat kinderen die waarschuwingen of verboden krijgen van hun ouders (zoals: vul nooit online je 06-nummer in) minder vaak per ongeluk een sms-abonnement afsluiten en dat mediaopvoeding dus zin heeft. De vraag is natuurlijk of scholen daar ook een taak in hebben. Ik denk van wel; scholen bereiden kinderen voor op een zelfstandig bestaan in de maatschappij en het goed leren gebruiken van media in het algemeen en mobiele telefoons in het bijzonder hoort daarbij.
Voor wie meer wil weten: het onderzoek is hier te vinden. Er is ook een factsheet van gemaakt, en flyers over sms-diensten en kinderen (Mijn Kind Mobiel) en pubers (Mijn Puber Mobiel). In de flyers worden de belangrijkste vaktermen uitgelegd, er staan feiten en cijfers in over het gebruik van mobieltjes, de valkuilen van het gebruik van mobiele telefoons worden uitgelegd, en er staan tips in voor onderwijs en opvoeders hoe die valkuilen ontweken kunnen worden. Mooi materiaal om eens met je leerlingen te bespreken wat zij doen met hun mobiele telefoons!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten