donderdag 25 maart 2010

Homogeen en toch gedifferentieerd?

Door: Martijn van den Berg
Deze titel bedacht ik mij na het maken van mijn economie huiswerk. In mijn theoriemoduul heb ik tot nu toe bijna niets hoeven doen. Ik heb veel kennis al van de middelbare school of van mijn algemene kennis. Nu zou je denken dat behalve in Engels, alle VWO mensen hetzelfde idee zouden moeten hebben, maar dit is niet zo. En dit verbaast mij, aangezien mijn slagingscijfers alles behalve denderend waren.

In mijn school zijn veel mensen van verschillende opleidingen. Van middelbare school tot mbo. We hebben ook vele verschillende nationaliteiten, voornamelijk Chinees en Duits. Omdat deze allemaal van zeer verschillende opleidingen komen, met elk een andere focus en specialisatie, is gekozen om het eerste jaar simpel te houden. Je leert de basiskennis, die mensen gedeeltelijk vaak al hebben door ervaring in de horeca, en daarnaast wordt er les gegeven in de vakken van het laatste examenjaar van de middelbare school. Waar ligt het grote verschil dan?

Het grote verschil ligt hem denk ik vaak in hoe graag je de informatie wilt delen. Bij mijn school is leren vaak niet gebaseerd op hoe veel je weet, maar hoe veel je wilt delen. Bij de belangrijkste lesvorm, PBL (blogjes daarover volgen nog) kan je wel veel op papier hebben, maar als je stil bent, komt het niet over. In de hoorcolleges ben ik vaak de bijdehante bijdrage die veel opmerkingen maakt en vraagt in de les, die verantwoording neemt voor de groep.

Daarnaast geloof ik er ook in dat ieder zijn eigen interesses heeft. Zoals ik vaak veel kan vertellen over recht in horeca en economie, zo hoor ik andere mensen zo geïnteresseerd over onderwerpen als computers of sporten. En alhoewel ik af en toe twijfel als mensen andere interesses hebben dan de stof die de opleiding aanbiedt of ze dan wel deze opleiding moeten doen, is het prachtig om af en toe deze interesses te delen. Daar leren we tenslotte allemaal van.

3 opmerkingen:

Bram Masselink zei

Na het lezen van een aantal artikelen op jullie blog wilde ik een email sturen. Omdat ik nergens jullie email adressen kon vinden, laat ik dit berichtje achter.

Aangezien jullie het over ICT in het onderwijs hebben, is het misschien interessant om iets te schrijven over de online examentrainingen van Lyceo. Ze zijn de eerste in Nederland die dat op die manier aanpakken. Hier lees je meer informatie: http://blog.lyceo.nl/2010/03/04/scholieren-bereiden-zich-online-voor-op-eindexamen/

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Bram,
Als ik het goed lees ben jij zelf verantwoordelijk voor die examentrainingen, dus logisch dat je daar aandacht voor vraagt!
Of het meerwaarde heeft boven alle andere trainingen kan ik zo niet beoordelen, dus het is niet iets waar wij over zullen schrijven.

Martijn van den Berg zei

Ik heb mijn middelbare school achter de rug. Ben ik erg blij om overigens. Dit betekent dat ik het ervaringsgewijs niet meer kan gebruiken. Bovendien denk ik dat je met dit weer heel erg moeilijk mensen achter de computer krijgt, met welke examentraining dan ook, hoe goed deze ook is. Mensen zijn al amper gemotiveerd om in een lokaal te zitten, (eigen bestwil principe) laat staan dat ze ook nog eens achter een verhitte computer moeten buffelen. Bovendien is persoonlijke hulp nog steeds populair, omdat je persoonlijke vragen kan stellen, in plaats van twintig keer naar een uitwerking te staren.

Maar dat is slechts mijn mening. :)