Als iemand bij Stenden op school wil, bij een opleiding waar meer mensen zich aanmelden dan er plaats is, wordt er selectie gedaan. Een selectie bij mij op school bestaat meestal uit drie onderdelen. De klassieke intelligentietest, het persoonlijkheidsgesprek en als laatste de groepsopdracht. Vooral de groepsopdracht is wat mijn school uniek maakt ten opzichte van andere scholen. Dit is omdat de vorm van lesgeven op school uit PBL bestaat.
Ik heb in een van mijn eerste blogjes dit jaar al een basisuitleg gegeven over PBL. Ik heb daar het hele jaar al wat dieper op in willen gaan. PBL is tenslotte de manier waarop ik in mijn dagelijkse studie les krijg, naast de workshops en hoorcolleges. Daarom schrijf ik een serie van drie blogjes over PBL de komende drie weken. Vandaag zal ik de basisprincipes uitleggen, de volgende keer ga ik in op strategieën en tactieken, en in mijn laatste blogje zal ik uitleggen hoe dit in de praktijk gaat en wat er mis kan gaan.
PBL staat voor Problem Based Learning, en handelt direct het probleem af waar je in de middelbare school altijd moest vragen waar de kennis die je opdeed nu in de praktijk voor diende. In bovenstaand schema wordt het proces weergegeven.
Het begint allemaal met het probleem: een veelvoorkomend probleem in de praktijk. Met de groep wordt geanalyseerd wat nu precies de kern van het probleem is door het maken van een probleemstelling, en vervolgens wordt er vastgesteld welke kennis nodig is om dit probleem op te lossen in de vorm van vragen. Iedereen gaat vervolgens thuis antwoorden opzoeken op deze vragen. Dit gebeurt meestal in boeken, maar er kan bijvoorbeeld ook praktijkervaring van anderen toegepast worden, en goede internetbronnen zijn ook toegestaan. Ten slotte wordt de volgende sessie deze antwoorden besproken om uiteindelijk tot een oplossing voor de probleemstelling te komen. Iedereen wordt iedere sessie geëvalueerd op individuele contributie in de groep, en iedere vier sessies wordt iedereen geëvalueerd op het verantwoording dragen voor het groepsresultaat.
Een PBL sessie kent een voorzitter, een notulist en een bordschrijver. De rest is groepslid. De voorzitter leidt het geheel, om iedere sessie to the point en gestructureerd te houden, zodat de groep niet afdwaalt. De notulist houdt bij wie er absent is, wat de probleemstelling is, wat de leerdoelen zijn en maakt de agenda voor de volgende sessie en ten slotte de bordsschrijver schrijft tijdens de het analyseren alle relevante dingen op het bord.
Dit is de totale basis van het PBL, en nodig om het geheel te begrijpen. Ik ben nu driekwart jaar bezig met PBL. Genoeg om in ieder geval te begrijpen hoe het er aan toe gaat. Volgende keer ga ik in op de verschillende strategieën die ik door de verschillende modules geleerd heb met PBL. Ik begin net met de laatste moduul, en ik ben iedere week dus weer wat praktijkervaring rijker.
3 opmerkingen:
Hallo Martijn,
Ik ben benieuwd welke problemen door jullie met PBL besproken en behandeld worden.
Hoe werkt dit voor individualisten? Hoe groot kan de groep zijn?
Ik vind het een interessante (les-)methode en zal je bevindingen met intersse volgen.
Guy
Andere naam voor PBL is volgens mij het PGO (probleem gestuurd onderwijs) dat veel op hoge scholen en universiteiten wordt toegepast (Universiteit Maastricht staat hier bekend om).
Literatuurtips:
- Probleemgestuurd leren
- Handleiding voor de tutor in probleemgestuurd onderwijs
Een beetje googlen op 'probleem gestuurd onderwijs' levert ook flink wat info op ;-)
@guy: Een groep in mijn geval bevat meestal 12 mensen, aangezien binnen deze groep groepsopdrachten gemaakt worden in groepen van verschillende groottes. In de praktijk wil dit nog wel eens mis gaan, aangezien er altijd wel iemand is die stopt met de opleiding, en je dan tot het prachtige priemgetal 11 komt.
@Daniel: Klopt! Aangezien wij in het engels les krijgen. heet het bij ons PBL.
Een van de problemen is inderdaad dat waar de groep heen gaat heel erg afhangt van het karakter van je tutor, dus blijkbaar heeft elke tutor een andere strategie.
Ik vindPBL iets wat je eigenlijk moet ervaren om echt te weten wat het is. Je kan veel informatie lezen, maar de praktijk wijst toch vaak uit dat het gecompliceerder in elkaar zit dan in de theorie.
Een reactie posten