maandag 17 mei 2010

Seminar Virtual Worlds

Afbeelding van een collegezaal in Second LifeDe afgelopen weken waren voor mij hard aanpoten: ik heb mijn klussen bij SURFfoundation afgerond, was als organisator bij de Spring School Leren in Sociale Netwerken en we hebben een start gemaakt met de online jurering voor de Creative Game Challenge. Vakantie was het dus niet voor mij, maar ik heb het niet gemist: alle taken heb ik met plezier gedaan en ik zal jullie in de komende periode mee laten delen in wat ik heb geleerd.

Maar ik ben zeker niet de enige die hard heeft gewerkt. Ik kreeg een mailtje van Wim Trooster dat Virtuality, de Special Interest Group (SIG) over Serious Gaming, Virtuele Werelden en Simulaties a.s. woensdag op de Hogeschool Windesheim een Seminar organiseert over het gebruik van virtuele werelden in het onderwijs: Education in Virtual Worlds versus Real Life Education:
Integration or Replacement?

Zoals de titel zegt, gaat het seminar over de vraag leren in virtuele werelden geïntegreerd kan worden in het leren in de echte wereld of dat leren in virtuele werelden leren in echte werelden vervangt. Ik denk dat het lastig zal zijn om op die vraag een eenduidig antwoord te geven omdat beide mogelijk is en ook al gebeurt. soms wordt leren in virtuele werelden ingezet ter aanvulling op leren IRL en soms ook als vervanging. Maar het is natuurlijk wel interessant om te onderzoeken hoe virtuele werelden en de echte wereld elkaar kunnen aanvullen, en hoe je de opbrengst van het gebruik van beide werelden zo groot mogelijk kunt maken.

Aan het einde van de dag zal Frank Niesten vertellen over het project Open Sim van SURFnet en hoever ze daarmee zijn. Want ook al hoor je misschien niet zoveel meer over virtuele werelden: de ontwikkelingen op dat gebied gaan gewoon door. De gesprekken gaan dan niet alleen meer over Second Life, maar ook over andere virtuele werelden zoals Open Sim.

Ben je geïnteresseerd in het seminar? Deelname is gratis; je hoeft alleen het aanmeldformulier in te vullen.


Afbeelding
van danceinthesky, gepubliceerd onder CC-by-nc-sa.

Geen opmerkingen: