dinsdag 29 juni 2010

Spezify: om op ideeën te komen

screenshot van de tool SpezifySpezify is een online tool waarmee je met één zoektocht kunt zoeken naar tekst, afbeeldingen en filmpjes. Op zich vind ik dat niet zo bijzonder: veel zoekmachines bieden een soortgelijke mogelijkheid, ook al moet je daar als regel wel steeds een andere zoekoptie selecteren.

Maar Spezify is anders. Allereerst omdat de hits die je krijgt met Spezify gebaseerd zijn op een aantal zoekmachines: Amazon, Yahoo, Twitter, Digg (een social bookmarking tool), Collecta (voor actuele informatie), eBay, MSN Search (wat volgens mij dezelfde treffers oplevert als Bing), Flickr (voor fotomateriaal), Soundcloud (voor geluiden) en YouTube (voor films). Niet echt de zoekmachines waarmee we in Nederland meestal zoeken dus. Maar Spezify is ook anders omdat alle zoekresultaten bij elkaar in één scherm bij elkaar worden gepresenteerd.

Spezify vind ik zelf niet zo heel geschikt om te zoeken, omdat ik zelden gebruik wil maken van deze combinatie van zoekmachines. Als ik op zoek ben naar actuele informatie maak ik gebruik van blogszoekmachines zoals Google Blogsearch of Technorati of ik doe een search met behulp van Twitter Search. Ben ik op zoek naar videomateriaal dan zoek ik via YouTube, Teleblik of SURFmedia enz. Maar Spezify vind ik wèl een heel leuke tool om te brainstormen over de verschillende aspecten van een onderwerp. Bijvoorbeeld voor een brainstorm over de inhoud van een werkstuk of een website die je wilt gaan bouwen of om een sfeerplaatje te creëren. Spezify legt verbanden waar ik zelf zo gauw niet opgekomen zou zijn en het verleid me om door te klikken en een onderwerp vanuit verschillende kanten te bekijken. Probeer het eens met leerlingen ter voorbereiding op een discussie, als startpunt voor het opbouwen van een betoog waarin ze verschillende standpunten naar voren moeten brengen of als voobereiding op het maken van een kunstwerk. Misschien stimuleert deze wat andere insteek de creativiteit van de leerlingen!

Geen opmerkingen: