dinsdag 23 november 2010

Aanplakmuren

Ik ben een grote fan van het programma Wallwisher. Wallwisher is een digitale aanplakmuur, waar je met een groep mensen berichtjes achter kunt laten. Handig, bijvoorbeeld als je een brainstorm houdt, als je je leerlingen vraagt om te reflecteren op een onderwerp of om met een groep informatie te verzamelen over een bepaald onderwerp. Je kunt zo'n muur natuurlijk ook gebruiken als aanplakbord voor je klas, als vervanging van of aanvulling op het klassenboek of het gebruikelijke prikbord in de school.

Een bericht op een Wallwisher-muur bestaat uit tekst en - als je dat wilt - een link naar een afbeelding, geluidsbestand, video of een website. Wallwisher heeft wel een aantal beperkingen. Een van de lastigste vind ik dat je op een Wallwisher aanplakbiljet maar een beperkt aantal tekens kwijt kunt: niet meer dan 160.

Gelukkig zijn er inmiddels een paar goede alternatieven, zoals Stixy en Lino-it, die iets andere mogelijkheden dan Wallwisher. Bij deze beide tools kan je een ongelimiteerd aantal karakters kwijt in een berichtje. In welke opzichten verschillen deze tools verder?

Bij Stixy kan je de muur voor iedereen zichtbaar maken of alleen vindbaar maken voor wie de URL heeft. Vervolgens heb je de keuze of iedereen die de muur bekijkt die ook mag bewerken. Je kunt dat voorkomen door een wachtwoord te koppelen aan de muur, zodat alleen degenen die een wachtwoord hebben, de muur kunnen bewerken. Op die manier kan je ervoor zorgen dat alleen de klas die bezig is met het onderwerp berichten kan toevoegen, terwijl je andere klassen wel in de gelegenheid stelt om de muur te bekijken.

Op een Stixy muur kan je tekstberichtjes plakken, afbeeldingen, bestanden (die je kunt uploaden vanaf je eigen p.c.) en to-do-lijstjes. Het is niet mogelijk om al die verschillende soorten informatie aan elkaar te koppelen in één bericht maar je kunt natuurlijk wel berichtjes naast elkaar plaatsen, zodat duidelijk is dat die bij elkaar horen.

De mooiste aanplakmuur vind ik Lino-it. Bij deze tool kan je groepen aanmaken. Per muur bepaal je of je die privé wilt houden, beschikbaar voor een bepaalde groep of dat je de muur voor iedereen toegankelijk wilt maken. Als je muur toegankelijk is voor meer mensen, kan je per bericht bepalen of je die privé wilt houden.

Op een muur van Lino-it kan je tekstberichtjes achterlaten, plaatjes en een link naar een filmpje dat staat op YouTube, Vimeo of Ustream. Je kunt ook een bestand uploaden naar Lino-it en dat als berichtje achterlaten. De verschillende soorten berichtjes (tekst, afbeelding, video en bestand) kunnen niet gecombineerd worden. Je kunt wel in een tekstberichtje een link zetten: die wordt door de software omgezet naar een aanklikbare link.

Bijzonder van Lino-it is dat je aan een berichtje een datum kan koppelen. Als je een datum in de toekomst neemt, wordt het berichtje niet direct op de muur geplakt, maar pas op die datum. Dat kan handig zijn, bijvoorbeeld als je een huiswerkopdracht op de muur op plakt en na een tijdje de leerlingen extra tips wilt geven of een reminder om aan de slag te gaan.

Lino-it heeft ook een paar leuke e-mailmogelijkheden. Elke muur wordt door Lino-it voorzien van een e-mailadres dat je kunt gebruiken om via mail een berichtje te sturen naar de muur. En als je een berichtje op je muur plaatst, kan je direct vanaf je muur een kopie van dat bericht versturen.

Waar kan je zo'n digitale aanplakmuur nu voor gebruiken? Ik vind een aanplakmuur een leuke manier om voorkennis te activeren. Vraag je leerlingen voordat je een nieuw onderwerp gaat bespreken om op de aanplakmuur berichtjes te plaatsen over wat ze al weten van dat onderwerp. Als je vervolgens met het onderwerp aan de slag gaat, kan je de berichtjes groeperen, nieuwe berichtjes plaatsen of aan al geplaatste berichten een link toevoegen of een afbeelding of film ernaast plaatsen. Zo ontstaat een mooi beeld van het totale onderwerp dat de leerlingen kunnen gebruiken voor een eventuele toets.

Een aanplakmuur kan je ook goed gebruiken om te brainstormen of ideeën te verzamelen. Als je dat in de klas doet, wil dat er nog wel eens toe leiden dat het erg rumoerig wordt, dat leerlingen niet luisteren naar elkaar of dat ze al commentaar gaan geven terwijl nog niet alle ideeën geïnventariseerd zijn. Als je alle leerlingen tegelijkertijd aan de slag zet om hun ideeën op een muur te zetten, dan heb je binnen 5 minuten een overzicht dat je vervolgens kunt uitwerken.

Geen opmerkingen: