woensdag 24 november 2010

Nuttige hebbedingen?

afbeelding van een apparaat dat stuk isDagelijks krijg ik mailtjes, feeds en tweets binnen over allerlei handige apparaatjes. Ik ben een behoorlijke gadgetfreak en als mijn portemonnee vol genoeg was geweest, zou ik vast een heleboel van die apparaatjes kopen. Maar helaas: mijn portemonnee heeft een bodem, dus ik moet altijd de afweging maken of het apparaat zinvol is of niet en of de kosten ervan opwegen tegen de baten. Dat is niet altijd makkelijk te beoordelen omdat de verhalen die je leest als regel afkomstig zijn van de producent van de gadgets (en die is natuurlijk per definitie verschrikkelijk enthousiast over dat ding) of van mensen die het apparaat net hebben gekocht en - volgens de theorie van de cognitieve dissonantiereductie - daar juichend over publiceren omdat ze voor zichzelf niet willen toegeven dat ze hun geld aan een apparaat hebben uitgegeven dat minder leuk/zinvol is dan ze hadden verwacht.

Gelukkig hebben SURFnet en Kennisnet daar wat op gevonden. In het kader van het Innovatieprogramma worden (jaarlijks) een aantal nieuwe apparaten aangeschaft. Wie een idee heeft hoe die apparaten in het onderwijs ingezet kunnen worden, kan zijn idee inzenden. De inzendingen worden beoordeeld: wie het beste idee heeft krijgt het apparaat dat bij zijn idee hoort 3 maanden te leen. Daarbij krijgen ze dan wel de verplichting om te schrijven over hun ervaringen. In september van dit schooljaar zijn zeven aanvragen van hogeronderwijsinstellingen gehonoreerd. Zij hebben tot 30 november de tijd om de apparaten uit te testen en hiervan verslag uit te brengen op het weblog van het Innovatieprogramma Onderwijsdevices.

Er zijn een aantal positieve aspecten aan deze manier van testen. Om te beginnen worden de tests allemaal uitgevoerd op de werkvloer: in het onderwijs. Dat betekent dat je veel meer informatie krijgt dan alleen informatie over het apparaat zelf. De tests geven ook inzicht in de technische plussen en minnen van het apparaat. Als een apparaat niet functioneert als je er thuis mee aan het spelen bent, is dat over het algemeen minder frustrerend dan wanneer het apparaat niet werkt terwijl er een aantal studenten verwachtingsvol naar je kijkt en je maar één lesuur tot je beschikking hebt om de leerstof door te nemen.

Daarnaast krijg je informatie over hoe studenten het werken met het apparaat ervaren. Ze zijn vaak erg kritische consumenten: ze zitten als regel niet te wachten op techniek om de techniek, maar alleen op een goede manier om de leerstof tot zich te nemen (alhoewel een iPad ook voor hen best een leuk hebbeding is natuurlijk!).

Omdat de aanvragers het apparaat niet zelf hoeven aan te schaffen, zullen ze vermoedelijk ook meer geneigd zijn om daarover eerlijk te rapporteren. Natuurlijk is het jammer als het idee dat je had met een apparaat in de praktijk niet blijkt te functioneren zoals je had gehoopt, maar omdat je dat geen centen kost, is het iets makkelijker om voor de teleurstelling uit te komen. Voldoet het gebruik van het apparaat wel aan de verwachtingen, dan heb je als potentiële koper niet alleen informatie over het apparaat, maar - veel belangrijker - ook een idee over een toepassingsmogelijkheid en de randvoorwaarden om het apparaat succesvol in te zetten.

Gewoon een verschrikkelijk goed idee, dit SURFnet/Kennisnet-programma. Kijk op de site welke apparaten aangeboden zijn, welke projecten gehonoreerd zijn en uitgevoerd gaan worden en lees de verslagen over de projecten in de blogs. Overweeg je één van de apparaten in te gaan zetten in je eigen onderwijs? Dan is dit een mooi moment om een vraag te stellen aan de gebruikers van de apparaten via hun blogposts. Wie weet vallen er mooie kongsies te vormen om gezamenlijk een aantal apparaten aan te schaffen of om projecten te doen!

Afbeelding van makelessnoise, gepubliceerd onder CC-by.

Geen opmerkingen: