donderdag 25 november 2010

De praktijk: dubbel fulltime



Door: Martijn van den Berg
Ik herinner me nog uit het eerste jaar hoe kapot ik kon zijn als ik een dag praktijk had gelopen. Horecawerk is zeer intensief, omdat je continu zowel fysiek als sociaal bezig bent. Dan heb je in sommige departementen ook nog eens een shift van boven de 8 uur, dus dan was de vermoeidheid als helemaal compleet. Ongelofelijk is het dan als je dan bedenkt dat je met dit alles geen cent verdient, alleen de ervaring: het leren van praktijk.

Afgelopen jaar moesten we vier dagen in de week praktijk lopen. Dit was uit te houden, want dan had je tussendoor nog een dag vrij om het huiswerk te maken dat je ook voor die week nog op kreeg. Dit jaar hebben de eerstejaars vijf dagen praktijk, net als de tweede- en de derdejaars.

Als ik in het eerste jaar keek naar wat ik nu eigenlijk op zo'n dag geleerd had, kwam ik af en toe tot de conclusie dat ik weer een dag compleet voor school gedraaid heb, een gevoel dat ik tijdens praktijk in het tweede jaar amper krijg. Hierdoor heb ik veel respect voor de eerstejaars. Ten slotte verrichten die vaak het meest simpele en vaak ook zware werk. Daarnaast zouden er zonder eerstejaars ook geen supervisors kunnen zijn, en zonder supervisors geen managers.

Toch heb ik het in het tweede jaar ook niet makkelijk. Ik mag dan wel supervisor zijn, en tijdens praktijk amper huiswerk hebben, maar ik draai alsnog meer dan 40 uur in de week, en heb daarnaast ook nog, net als veel andere studenten, een bijbaantje in het weekend, en wil daarnaast ook graag nog iets van een sociaal leven onderhouden.

Praktijk lopen is zwaar, en zeker niet een van de makkelijkste dingen die er op school te doen valt, maar zeker vanaf het tweede jaar is de ervaring al veel waard, alhoewel praktijk misschien af en toe een beetje te veel van het goede is, zeker als je ook nog eens in het weekend ingedeeld worden. Het zijn af en toe haast onmogelijke situaties, maar als student leer je daar gelukkig flexibel mee om te gaan.

Geen opmerkingen: