donderdag 9 december 2010

De praktijk; leren we wel?

Door: Martijn van den Berg
Als ik naar een school ga, doe ik dat om te leren. Mijn ouders betalen een flink bedrag ieder jaar aan boeken en schoolgeld om mij op school te laten zitten. Dan verwacht ik toch dat mij de mogelijkheid wordt gegeven om kennis op te nemen. Nu mag ik op zich niet klagen op Stenden, ik krijg een hoop interessante informatie te horen. Maar wat ik compleet niet vind kloppen is het praktijk lopen. Als je dan gratis voor een school werkt, hoop je dan toch dat je iets zal leren, dat je interessante informatie voor de kiezen krijgt. De teleurstelling is dan groot als je dit niet krijgt.

Laat ik even specifiek zijn. Ik heb het over de meest geestdodende afdeling van Stenden, de kantine. Je werkt 9 uur op een dag, vijf dagen in de week, met maar een half uur pauze. Het enige wat je tijdens deze 9 uur staat te doen is broodjes bakken, zelfs als supervisor. Het is nu twee dagen en zowel ik als mijn medesupervisors en eerstejaars zijn compleet uitgeput.

Naast het probleem van de lange werktijden en het zware werk is er hier vooral een didactisch probleem: mensen worden fysiek tot het einde gedreven met saaie klusjes, terwijl ze er mentaal niets op vooruit gaan. In het echte leven heb je vaak je salarisstrook om naar uit te kijken, dus hier hoop je toch op even wat afleiding.

De oplossing voor dit probleem valt te vinden in de andere afdelingen van het hotel. Veel afdelingen hebben een trainingsplan, waar verschillende activiteiten gepland zijn die studenten helpen hun functie binnen de afdeling beter te vervullen. Dit zorgt voor afwisseling binnen de afdeling, en geeft studenten een betrokken gevoel bij de afdeling.

Maar voor zoiets geïmplementeerd kan worden, zal eerst de basis aangepakt moeten worden. Er moeten meer medewerkers komen, zodat mensen gemist kunnen worden, en dit zal ook meer ruimte geven voor andere activiteiten en eventuele training. Eerst zal de fundering aangepakt moeten worden, maar ik heb het geloof dat hierop uiteindelijk iets heel moois gebouwd kan worden.

Geen opmerkingen: