donderdag 17 maart 2011

Beoordelen van docenten

Door: Martijn van den Berg
Ik betaal schoolgeld om op school te zitten. Ik verwacht dan als student ook dat iedere docent gekwalificeerd is en iedere dag zo goed mogelijk zijn best doet om mij les te geven, net zoals ik ook mijn best doe om mijn huiswerk te maken. Dit gebeurt dan ook meestal. Maar je best doen is niet genoeg om goed les te geven. Sommige docenten hebben totaal verkeerde ideeën van wat goed lesgeven is, terwijl ze het goed bedoelen. Wie gaat dan vertellen hoe het wel moet?

Ik ben van mening dat de enige personen die een docent op een goede manier kunnen beoordelen studenten zijn. Je kan van alles proberen met het meten van resultaten, maar dit werkt in de praktijk niet. Als een docent slecht lesgeeft, beseffen leerlingen vaak dat ze niets weten en extra veel leren. Als een docent goed lesgeeft, kunnen studenten beseffen dat ze alles weten en minder voorbereiden voor een toets, en zo lopen ze als de toets moeilijker is tegen de paal. Cijfers zeggen eigenlijk niets.

Een beoordeling van een student is natuurlijk ook zeer subjectief. Het is allemaal afhankelijk van verwachtingen. Waar de ene leerling verwacht dat een docent grappig is en op een creatieve manier de stof brengt, zal de andere leerling gewoon kort en bondige informatie willen, om gewoon als aantekeningen over te schrijven, en te leren voor een toets. Er is geen manier om iedereen tevreden te stellen.

Het grootste probleem met dit soort beoordelingen is, dat het praktisch nooit gebeurt dat een leerling na de les naar een leraar loopt en deze een schouderklopje, of opbouwende kritiek meegeeft. Als leerlingen vinden dat ze niets leren, wordt dit meestal niet gezegd, omdat je als enkele leerling toch niets kunt veranderen. Bovendien kan de mening van een leerling totaal anders zijn dan de mening van de groep.

Het is daarom ongelofelijk belangrijk om als docent af en toe aan de klas te vragen wat men vindt van de manier van lesgeven. Immers, als niemand ooit zegt dat je iets fout doet, zal je daar zonder te beseffen mee doorgaan zonder te weten dat je iets fout doet. Naar mijn ervaring wordt ongelofelijk weinig de mening van de student gevraagd door docenten, en dit is jammer. Dit is naar mijn mening een gemiste kans. Van fouten leert men ten slotte, maar alleen als men weet wat fout gedaan wordt.

5 opmerkingen:

Heintje davids zei

'Ik betaal schoolgeld...' - denk je nou echt dat we van die paar euro die jij meebetaalt heel zo'n opleiding kunnen inrichten? Bedank de belastingbetaler maar, die heel veel geld voor iedere leerling moet toeleggen...

Anoniem zei

In het bedrijfsleven is het zo dat werknemers beoordeeld worden op prestaties. Leerlingen kunnen natuurlijk als intere klanten van een onderwijs organisatie hun docenten op een aantal criteria beoordelen. Als blijkt dat docenten coaching, bijscholing of andere hulp nodig hebben om hun presaties te verbeteren kan een loopbaancoach uitkomst bieden. Vergeet niet dat leraar een tamelijk eenzaam beroep is waarbij je alles alleen doet in een klas/ groep leerlingen . Er is geen maatje waarmee je dingen kunt delen. Zon'loopbaan coach kun je vinden op de website van CMI per plaats.

André zei

Martijn, je schrijft eerst "Ik ben van mening dat de enige personen die een docent op een goede manier kunnen beoordelen studenten zijn" en in de volgende alinea: "Een beoordeling van een student is natuurlijk ook zeer subjectief. Het is allemaal afhankelijk van verwachtingen"

Kortom, de beoordelingen die je van studenten/leerlingen krijgt zijn zeer subjectief. Als je op deze wijze wil weten of een docent een goede of een slechte docent is, lijkt me dit geen goede aanpak. Dan moet er meer uit de kast getrokken worden dan alleen een mening vragen aan de student. De mening van de student telt, dat klopt, maar laten we ook andere, meer objectieve metingen doen om te weten of een docent goed is. Ik hecht veel aan de mening van mijn leerlingen (al dan niet via VIG en VIL) maar de mening van de interne coach/opleider, teamleider en collega's vind ik eerlijk gezegd een stuk serieuzer en betrouwbaarder

Martijn van den Berg zei

Bedankt voor de reacties!

@Heintje: Het gaat niet om geld in dit scenario. Natuurlijk, ik betaal als student minder belasting, en mijn schoolgeld komt deels uit het belastinggeld. Maar vergeet niet dat mijn opleiding me helpt later ook een baan te krijgen en zo kan ik weer mijn belasting bijdragen voor de toekomstige studenten.

@Anoniem: Ben ik het absoluut mee eens! Het is alleen jammer dat veel van deze mogelijkheden niet benut worden op scholen, of de mogelijkheid er in ieder geval vaak niet is. Beoordeeld worden door studenten is een van de gemakkelijkste manieren om beoordeeld te worden als docent, zo'n loopbaancoach is iets gecompliceerder, maar lijkt mij ook een goee manier om jezelf te verbeteren als docent.

@André: De beoordeling van een enkele student is subjectief, daar ben ik het mee eens, maar als je meerdere mensen laat beoordelen, en hierin een patroon vindt, kan je stellen dat er iets goed/verkeerd aan de hand is. De oplossing zou ik proberen buiten de klas te vinden, want de meeste studenten hebben natuurlijk geen verstand van lesgeven, en kijken alleen naar het resultaat. De mening van personen buiten de klas telt overigens ook natuurlijk, mits deze zelf hebben gezien hoe iemand les geeft.

Reden overigens voor dit blogje is dat ik op een gegeven moment een docent had die naar mijn mening de taal niet goed genoeg sprak en ik als leerling wist gewoon niet hoe ik dit moest oplossen.

Patrick Koning zei

Hi Martijn,

Kun je toelichten wat je bedoelt met:

"Als een docent slecht lesgeeft, beseffen leerlingen vaak dat ze niets weten en extra veel leren. Als een docent goed lesgeeft, kunnen studenten beseffen dat ze alles weten en minder voorbereiden voor een toets, en zo lopen ze als de toets moeilijker is tegen de paal."

Ik vind dit lastig te volgen, en klinkt tegenstrijdig, maar mogelijk bedoel je dat juist?

Groetjes, Patrick