maandag 21 maart 2011

Wikikids: lezen of luisteren èn schrijven

Een maandje geleden schreef ik een blogpost over het voor laten lezen van schermteksten. In het kader daarvan heb ik met verschillende leveranciers van software contact gehad. Eén van die leveranciers was Lexima. Lexima levert heel veel hulpmiddelen voor mensen met dyslexie. Daarin zijn ze natuurlijk niet uniek: er zijn meer aanbieders van hulpmiddelen alhoewel er weinig zijn met zo'n uitgebreid aanbod als zij. Maar Lexima is ook een betrokken leverancier, bleek in dat gesprek. Ze gaven me niet alleen uitgebreid antwoord op mijn vragen. Toen ik met ze sprak over Wikikids, de online encyclopedie waaraan elke leerling een bijdrage kan leveren, boden ze spontaan aan om die te voorzien van Browse Aloud, software waarmee je de tekst kunt laten voorlezen. Gratis, omdat ze het van belang vinden dat dit soort websites toegankelijk zijn voor iedereen en omdat Wikikids een initiatief is dat draait op vrijwilligerswerk.

Ik vond dat een geweldig aanbod: het is heerlijk als je op een site de mogelijkheid hebt om de tekst voor te laten lezen, of je nu dyslectisch bent of niet. Ik heb uiteraard het aanbod van Lexima direct doorgespeeld aan het bestuur van de Stichting Wikikids en zij waren net zo enthousiast als ik.

En nu is het zover: Wikikids is voorzien van Browse Aloud. Om de teksten op die site voor te laten lezen, hoef je alleen maar de software van Browse Aloud te downloaden. Als je niets wijzigt aan de instellingen, start die software vanzelf op bij het opstarten van je computer. Als je dan naar Wikikids surft, verschijnt vanzelf de toolbar van Browse Aloud en worden de teksten die je aanwijst voorgelezen. Erg makkelijk en handig.

Heel veel dank aan Lexima: voor hun spontane aanbod en de sponsoring van de software voor Wikikids. Dat ze veel te bieden hadden aan het onderwijs, dat had ik al gezien op hun website. maar dat ze ook een steentje bijdragen als ze er geen geld voor krijgen, vind ik een compliment meer dan waard!

p.s. Vind je het teveel moeite om alleen voor Wikikids de software te installeren? Er zijn al heel veel sites voorzien van Browse Aloud. Niet alleen binnen het onderwijs (o.a. WRTS, de tool om woordjes te leren, Klikbrief waarmee leerlingen leren hoe ze een goede brief kunnen opstellen en Spelletjesplein waar educatieve games te vinden zijn), maar ook sites als Hyves en Nu.nl, Google, Twitter, Wikipedia en heel veel openbarebibliotheek-sites. Er komen nog steeds meer sites bij, dus ook voor wie geen regelmatige bezoeker is van Wikikids is het handige software om op je p.c. te hebben staan.

3 opmerkingen:

Gerard Dummer zei

Dag Margreet,

Wij zijn er ook erg blij mee!

Eric Kleipool zei

Hallo Margreet, ziet er goed uit en mooi om dat ook weer bij andere websites te kunnen gebruiken.

m2cm zei

@Erik,
Vooral fijn omdat met dit soort tools iedereen beter uit de voeten kan met internet!