dinsdag 11 oktober 2011

Interactie in de les

logo SocrativeOm een les of presentatie meer interactief te maken kan je gebruik maken van allerlei manieren om leerlingen of studenten te laten stemmen tijdens de les of presentatie. Daarvoor zijn er allerlei tools beschikbaar, zowel in hardware (stemkastjes) als in software (bijv. Shakespeak, Twtpoll) die vaak op meer hardwareplatforms gebruikt kan worden (p.c.'s, tablets, smartphones) en via verschillende kanalen aangeboden kan worden (in een presentatie, via Twitter, websites, blogs enz.).

De voordelen die je kan behalen door leerlingen/studenten tijdens de les vragen te stellen en ze (anoniem) te laten beantwoorden zijn talrijk, bijv.:
  • je kunt testen wat leerlingen al weten van een onderwerp voordat je het gaat behandelen,
  • je kunt je een beeld vormen van wat leerlingen van de les hebben begrepen,
  • leerlingen kunnen zelf zien hoe ze presteren ten opzichte van anderen in de groep (daarvoor moet je uiteraard wel de resultaten van de stemming delen met de leerlingen),
  • je kunt een discussie starten door de meningen over een onderwerp te peilen,
  • je kunt met de leerlingen brainstormen door ze te vragen in een paar woorden hun ideeën naar voren te brengen.
Het gebruik van de bovengenoemde tools kost als regel wel geld: stemkastjes moeten aangeschaft worden en voor het gebruik van de software moet een licentie afgesloten worden. Het werken met stemkastjes vraagt bovendien wel enige oefening: bij de kastjes krijg je software waarmee je vragen kan embedden in je presentatie waarmee je vervolgens live de resultaten van het stemmen kan laten zien.

Sinds enige tijd is er een nieuwe tool beschikbaar waarmee je mensen gedurende je presentatie of les kan laten stemmen of vragen beantwoorden: Socrative. Deze gratis tool is minder uitgebreid dan de meeste betaalde tools (je kunt er bijvoorbeeld maar een beperkt aantal soorten vragen stellen en je kunt de vragen noch de resultaten embedden in een presentatie), maar daar staat tegenover dat de tool super-eenvoudig is in gebruik, dat je er niets voor hoeft te betalen en dat je niet van alles hoeft voor te bereiden maar tijdens een les kan besluiten of je leerlingen wilt laten stemmen of niet.

Socrative werkt via internet; je kunt leerlingen hun stem uit laten brengen via een p.c. of laptop of via smartphone of tablet. Met Socrative kan je verschillende soorten vragen stellen:
  • meerkeuzevragen (met één of meer goede antwoorden),
  • goed/fout-vragen,
  • open vragen (met korte antwoorden).
Om leerlingen te kunnen laten stemmen maak je als docent een kamer aan. Het nummer van die kamer geef je door aan je leerlingen wanneer je wilt dat ze gaan stemmen. Daarbij heb je de keuze: je kan vragen voorbereiden of pas tijdens de les vragen bedenken. In het eerste geval krijgen de leerlingen alle vragen als geheel als quiz aangeboden en bij de multiple choice vragen krijgen ze zowel de vragen op hun scherm te zien als de door jou voorgedefinieerde antwoorden. In het laatste geval stel je de vragen mondeling, en krijgen de leerlingen alleen de nummers a tot en met e (of true/false) op hun scherm te zien.

De resultaten van de stemmingen (zowel van de vragen die je tijdens de les bedenkt als van de vragen die je als quiz aanbiedt) kan je direct online bekijken maar je kan ze je ook laten toesturen via de mail. De resultaten van de quiz kan je gebruiken tijdens een volgende les, bijvoorbeeld om te testen of de kennis niet is weggezakt of dat de leerlingen inmiddels een beter begrip hebben van de stof of van mening zijn veranderd over een onderwerp.

Over hoe Socrative werkt heeft Willem Karssenberg een mooi filmpje gemaakt dat je hieronder kan bekijken.

18 opmerkingen:

Wendy Ficker zei

Slimme tool, zeker de moiete waard om uit te proberen.

m2cm zei

@Wendy,
Ik vond 'm erg makkelijk en bruikbaar, maar ik werk wel vaker met dit soort tools. Ik zou graag willen weten wat docenten ervan vinden. Ga jij 'm ook aan docenten geven?

Peter van den Berg zei

Wauw Margreet, wat een leuke tool. Ik heb al eens wat geexperimenteerd met polleverywhere.com. Dat kostte toch behoorlijk wat voorbereiding. Ik denk dat je met deze tool, die je meteenkunt inzetten, de 'flow' tijdens een college kunt volgen/sturen. Ik ga het morgen meteen uit proberen.
Vooral de short answer optie en daarna stemmen lijkt me een hele mooie manier om iedereen te betrekken en bij de les te houden ;-).

Arnold Jansen van Doorn zei

Mooi duidelijk filmpje. Ik had een collega het al een keer bij een les zien gebruiken, maar nu ben ik echt overtuigd van het nut en het gebruikersgemak.

m2cm zei

@Peter,
Het enige nadeel dat ik zie is dat studenten wel moeten beschikken over een internetdevice. Voor de meesten zal dat geen probleem zijn, maar de vraag is of alle studenten hun eigen device ook echt in willen zetten. Als ze niet mee willen doen, kunnen ze zich er makkelijk achter verschuilen dat ze geen internet hebben. Het alternatief is dat je ze allemaal achter een laptop zet, maar dat vind ik persoonlijk bij een college heel afleidend, dus daar zou ik in het HO niet zo gauw voor kiezen. Hoe pak jij dat aan?

@Arnold,
het filmpje is gemaakt door Willem Karssenberg. Ik ben het helemaal met je eens dat hij daarin heel goed laat zien wat je kan doen met Socrative. Alle hulde dus aan Willem ;-)

ik ga zei

Ik wil er al tijden een bericht over maken op m'n weblog, maar kom er domweg niet aan toe. Daarvoor had ik al wel het filmpje gemaakt, want dat gaat tegenwoordig tenslotte sneller dan een fatsoenlijk blogbericht waar je over moet nadenken en de links bij elkaar moet zoeken.
Gelukkig doe jij het nu, zodat ik er gewoon naar kan verwijzen

m2cm zei

@Willem,

Allebei blij dan: ik ben heel blij met jouw filmpje want dat legt duidelijker dan in woorden uit wat je met Socrative kan doen ;-)

Peter van den Berg zei

Bij ons hebben veel studenten inderdaad wel een internetdevice (vaak een laptop) en het inzetten is geen probleem (tenminste bij mijn 'eigen' studenten). Studenten zijn niet verplicht om naar de de hoorcolleges te komen (daar wil ik dus socrative voor gebruiken). Toch komen daar ook studenten die zich verschuilen en of zich af en toe laten afleiden en doorklikken op het laatste facebook berichtje of iets dergelijks. Als ze achterin zitten dan heb ik daar geen problemen mee (als ze tenminste geen andere studenten afleiden). Het is aan mij om te zorgen dat het college interessant genoeg is om mee te doen...
Ik heb socrative dus gebruikt en ik ben nog steeds enthousiast :-). Ik was gevraagd om een 'gastles' te geven in een reeks van hoorcolleges van een collega. Studenten die ik dus niet ken, maar ik wilde het toch proberen (risico dus). Ik heb de tip van Willem gebruikt (geef je naam)om te kijken of iedereen online was en het programma wel werkte. Dat werkte uitnodigend naar studenten die een beetje schoorvoeten hun device op de tafel legden... Uiteindelijk deed iets meer dan de helft mee, waarvan 3 met laptops.
Ik had wat vragen in gedachten, maar merkte dat ik erg snel kon switchen en nieuwe vragen kon ik er snel mee 'invliegen'. Goed te sturen naar de richting die ik op wilde. Studenten deden goed mee (af en toe zat er een geintje tussen (je weet niet wie dat doet, want studenten loggen niet in), maar dat vind ik geen probleem, mits binnen de grenzen).
Nu socrative zelf. Ik moest switchen tussen powerpoint en de browser, dat was af en toe lastig, studenten wilden de sheet zien met de case, ik wilde zien het verloop van de antwoorden was...ingebed in powerpoint zou fijn zijn.
Verder is de 'short answer' van socrative erg prettig omdat je meteen door kunt met stemmen. Nadeel is dat studenten dan maar 1 answer kunnen geven (ik heb dat opgelost door te vragen om gewoon meer steekwoorden te geven, maar het bleef onhandig).
Ik ga het zeker meer gebruiken en heb een aantal collega's in de spontaan koffiekamer een 'live-demo' gegeven en daar waren al meteen wat enthousiastelingen die het ook wel eens wilden gaan proberen :-).

m2cm zei

@Peter,

Dank voor je uitgebreide feedback! Het klinkt allemaal erg positief, met maar een paar kleine beperkingen. Ik hoop dat wat ze nu online hebben gratis blijft. De software is nu nog in beta; ik vermoed dat ze straks voor bepaalde functies wel geld zullen vragen. 't Is dus nog even afwachten hoe ze daarmee op termijn omgaan.

Vincent van Witteloostuyn zei

Beste Margreet en Willem,
Leuk dat jullie zo enthousiast zijn over Socrative.

Van Nederlandse bodem / makelij is er ook zo'n soort system, en ook gratis (blijft zo), en geen beperking van 50 'studenten' - klik en klaar, alle (HTML5) browsers (iPhone, Android, Blackberry met Chrome browser).

Het heet: YEL - Your Emotion Live, en kan zowel in de klas, bij beurzen / presentaties gebruikt worden, maar ook een social TV / chat functie, zodat je met je vrienden/vriendinnen live de (TV) emoties kan volgen.
De poll / closed question is niet de hoofdmoot van deze tool, eerder de live feedback, een soort applausmeter vanuit de zaal.

Twitter is geintegreerd, handig toch?

Ben benieuwd naar jullie reactie.
Een module op maat voor lesgeven behoort tot de mogelijkheden.
Antwoorden / rapportage - alles staat live, en wordt 'onthouden', zodat je bv ook de historische opkomst van student A en B kan volgen.

Groet, ben benieuwd naar jullie reactie(s)

Vincent van Witteloostuyn
YEL - Your Emotion Live
Founder

http://www.yel.me
http://www.yelresearch.com
@yeltv op twitter
Breda - The Netherlands

m2cm zei

@Vincent,

Een leuke tool, maar voor zover ik kan zien wel minder mogelijkheden voor het onderwijs. Met Socrative kan je allerlei vragen stellen. Je kan in een grafiekje bekijken hoeveel mensen een bepaald antwoord hebben gegeven. En je kan tevoren een serie vragen klaarzetten die iedereen in zijn eigen tempo of in een tevoren vastgestelde tijd kan beantwoorden. Ik denk dus niet dat je de tools met elkaar noet vergelijken, daarvoor zijn ze te verschillend.

Rob Hofkamp zei

Ik heb net socrative gebruikt in de les (VMBO) en loop tegen diverse problemen aan:
- leerlingen hebben geen internet (binnenkort WIFI)
- Socrative werkt niet met een BB (BlackBerry)
- Wat me heel leuk lijkt is de spel optie (met raket), deze ga ik zeker ook uitproberen.

Ook heb ik Yel bekeken, maar m.i. voor het onderwijs erg moeilijk te gebruiken. Voor alsnog vooral tv gericht. Ik had het idee om dit tijdens de open dag in te zetten en nu ik het gezien heb gaat dat plan van de baan.

Mochten er nopg andere gratis alternatieven zijn dan houd ik me aanbevolen!!

m2cm zei

@Rob,
mede naar aanleiding van jouw opmerking heb ik vandaag een blogpost geschreven over verschillende gratis stemtools.

Anoniem zei

Gebruik Socrative heel veel in mijn lessen op het VMBO. Ook voor kleine toetsen is het ideaal. Doe het meestal in het computerlokaal, dan kunnen leerlingen kiezen welk device ze gebruiken. Feit dat je niet terug kunt naar een eerdere vraag is lastig, maar dwingt ze wel nauwkeurig te lezen. Programma werkt redelijk stabiel en is zelfs te doen via 3g-internet. Fijn is ook dat alle quizzen bewaard blijven, evenals de resultaten. Ik heb met Socrative al regelmatig een leerling op school een SO laten inhalen, terwijl ik zelf thuis zat op een dag dat ik niet voor de klas sta. Kortom, supertool!

Anoniem zei

@margreet: hoe krijg je in socrative een grafiek waaruit je kunt aflezen hoe vaak een bepaald antwoord is gegeven? Ik wilde de tool gebruiken om te kunnen stemmen...

m2cm zei

@Anoniem,
je kan de resultaten laten opslaan als een spreadsheet (Google of Excel). Van daaruit kan je er een grafiek van maken.

Anoniem zei

Zou iemand mij kunnen helpen met het vinden van een artikel over Socrative?
Vanuit mijn stage wil ik dit graag inzetten als tool. Dit moet verantwoord worden.

m2cm zei

@Anoniem,
Als je hulp wilt, lijkt het me handig als je hier ook aangeeft wat je wilt verantwoorden/aantonen en wat je tot nu toe hebt gedaan om een artikel daarover te vinden. In het wilde weg een artikel noemen over Socrative is vast niet wat je wilt ;-)