donderdag 15 december 2011

"Thuis" thuis?

Door: Martijn van den Berg
Voordat ik op kamers ging wonen, was alles simpel. Als ik zei dat ik naar huis ging, ging ik naar het huis van mijn ouders. Nu ik op kamers woon, is het erg moeilijk om te zeggen wat nu precies "thuis" is. Ik voel me meer thuis in Leeuwarden, maar om nu iedere keer "het huis van mijn ouders" te gaan zeggen, klinkt ook weer niet goed. Daarom hebben studenten de term "thuis" thuis uitgevonden.

Als studenten voor het eerst op zichzelf gaan wonen, is het vaak nog erg onwennig om in je eentje op je kamer te zitten. Het is alsof je in je slaapkamer zit, en de woonkamer erg ver weg is. Daarnaast hechten veel studenten zich nog erg aan het leven "thuis" thuis, en hebben ze moeite op te starten in een nieuwe omgeving. Het is daarom ook gebruikelijk dat deze studenten nog wekelijks, of soms zelf meer naar huis gaan.

Maar hoe vanzelfsprekend is het om nu ieder weekend naar je ouders te gaan? Sommige studenten reizen iedere week 3 uur of meer, alleen maar om twee daagjes in de omgeving te zijn waar ze zich in bevonden voor ze op kamers gingen, met dezelfde vrienden, hetzelfde werk en dezelfde warme maaltijd op tafel. Omdat je de dingen die je normaal in een week deed, nu in iets meer dan twee dagen moet doen, is het weekend altijd ongelofelijk druk.

Maar waarom doen studenten dit? Ik gok zelf dat het begint met het verlangen naar de oude "makkelijke" omgeving, en dat het daarna meer een gewoonte wordt. Na ongeveer twee jaar zie je sommige studenten die volledig los komen van het ouderlijk huis, en deze ontdekken dat ze opeens veel meer vrije tijd hebben.

Toen ik me realiseerde dat ik iedere week 3 uur heen en 3 uur terug reisde, ben ik ook minder terug gegaan. Dit was in het begin erg wennen. Zelf je was doen, in het weekend voor jezelf koken. Maar de rust in het weekend bevalt me wel, omdat ik mijn drukke weekend verwissel voor een omgeving waar ik niets doe. Waar voorheen mijn planning gemaakt werd door werk en mensen die mij vroegen of ik iets wilde doen, heb ik nu de ruimte om zelf initiatief te nemen. Zo kan ik iedere dag wakker worden en doen waar ik die dag zin in heb.

Het bevalt me wel, hier in het weekend zitten, en ik kan iedere student aanraden om het een paar weekenden te proberen. Misschien dat je je in het begin aan het afvragen bent wat er gebeurt was als je naar je ouders wedergekeerd was dat weekend, maar als je op de lange termijn vergelijkt, kan je er als student veel nuttigs uit halen.

1 opmerking:

Esther Fidder zei

Wel grappig: ik ben nu 35 jaar en mijn ouderlijk huis noem ik ook nog steeds "thuis", naast mijn eigen thuis :-)