woensdag 23 mei 2012

Ingeblikte docent

Gisteren vertelde ik over de TedTalk van Paul Andersen, een biologiedocent aan de Bozeman High School in de VS. Om zelfstandig werken bij zijn leerlingen te stimuleren, heeft hij heel veel videolessen gemaakt, waarin hij de leerstof uitlegt. Die lessen kunnen zijn leerlingen gebruiken als hij er zelf niet is om uitleg te geven: een soort 'ingeblikte docent' dus. En natuurlijk heeft hij van dat maken van die videolessen ook weer een videoles gemaakt. Een erg duidelijke uitleg, vind ik zelf.

Helaas werkt Paul alleen met een Mac en niet alle software die  hij gebruikt is ook beschikbaar voor een windows p.c. Daarom heb ik geprobeerd om - min of meer - gelijkwaardige equivalenten te vinden van de tools waarmee hij werkt: Keynote (een diapresentatieprogramma), Omnidazzle (een programma waarmee je aantekeningen kan maken op je scherm), en Screenflow: een programma waarmee je vast kan leggen wat op je scherm te zien is, inclusief de beelden die opgenomen worden door de (ingebouwde) webcam en de geluiden die opgenomen worden via de (ingebouwde) microfoon van je laptop.

Om soortgelijke screencasts te maken als Paul, maar dan op een windows p.c., kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de volgende programma's:
Er zijn natuurlijk nog veel meer tools te vinden, maar met deze set zou je aardig in de buurt moeten kunnen komen van de lessen zoals Paul die maakt. De lessen die je maakt, kan je de leerlingen tevoren aanbieden zodat ze zich kunnen voorbereiden op de les, of achteraf, zodat ze de les kunnen gebruiken als naslagwerk. Voor jezelf is het handig om de les digitaal te maken, zodat je later kan kijken hoe je het de vorige keer hebt aangepakt.



Afbeelding van ednl, gepubliceerd onder CC-by.

2 opmerkingen:

Jan Peter van Zijl zei

http://www.scoop.it/t/www-natuurkundeproeven-nl

Met Vriendelijke Groet,
aeejnprt

Jan Peter van Zijl
natuurkunde-leraar
www.natuurkundeproeven.nl

m2cm zei

Ken je de Khan-academy (internationaal en in Nederland)? Ik denk dat dat model ook bruikbaar is als basis voor jullie plan. Daarnaast zijn er verschillende initiatieven/pilots waarbij leerlingen op afstand les krijgen, variërend van Expert op afstand via Wiskunde D op afstand op het Broklede en het Bogerman en op het Bataafs Lyceum) tot de Virtuele Campus van de Waddeneilanden. Bij dit soort projecten zou je je licht op kunnen steken hoe ze daar omgaan met vragen over toezicht e.d.