vrijdag 14 januari 2005

COS redactie stapt op

Ik las net op ICTnieuws.net het volgende:
Vrijdag 7 januari j.l. heeft de voltallige redactie van COS te kennen gegeven te stoppen met haar werkzaamheden voor COS. De afgelopen maanden bleken er helaas onoverbrugbare verschillen van mening te bestaan tussen de redactie van COS en uitgever ESS Media bv over de wijze waarop een onafhankelijke redactie zou moeten functioneren en hoe de relatie uitgever-redactie in de toekomst gestalte zou moeten krijgen. De huidige redactie heeft derhalve aangegeven haar werkzaamheden zo spoedig mogelijk te willen beëindigen.
De redactie zal die activiteiten voortzetten die nodig zijn om onnodige schade aan ESS Media bv te vermijden. Het maartnummer van COS zal daarom op verzoek van de uitgever nog door de huidige redactie worden samengesteld.
===========================

Ik ken niet precies de achtergrond van dit verhaal, maar ik vind wel dat dit besluit getuigt van de onafhankelijkheid van de redactie. Wat mij betreft: jammer dat dit gebeurt (ik vond COS een prima blad), maar dapper dat de redactie dit besluit heeft genomen!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Margreet,
Vandaag kwam mij jouw reactie op het vertrek van de COS-redactie pas onder ogen.
Ik vind het eigenaardig dat je zelf aangeeft de achtergrond ervan niet te kennen maar dat je het wél 'dapper' vindt van de redactie dat zij is opgestapt, hetgeen trouwens niet de volledige waarheid is, maar ESS heeft niet de gewoonte aangaande personele aangelegenheden de pers te informeren. Wij laten liever de feiten voor zichzelf spreken.
COS heeft nu vakkundige, enthousiaste en onafhankelijke redactie. De kwaliteit en actualiteit is duidelijk omhoog gegaan en de samenwerking is voortreffelijk en dat hopen wij nog geruime tijd zo te houden.
Niet één abonnee heeft opgezegd, integendeel, oude abonnees komen weer terug, en we krijgen veel positieve reacties. Regelmatig melden zich docenten die voor COS 'iets' willen doen.
Samenvattend: ESS denkt een goed besluit genomen te hebben om een nieuwe redactie te installeren.
Met vriendelijke groet,
Anneke Kok

m2cm zei

Dag Anneke,

Wat ik dapper vind van de redactie is dat ze hebben besloten om zichzelf onafhankelijk op te stellen, d.w.z. dat ze onafhankelijkheid hebben laten prevaleren boven hun eigen functie als redacteur, niet alleen in woorden maar ook in daden.

Ik ben in mijn bericht bewust niet ingegaan op de kwaliteit van de redactie: dat laat ik graag aan iedereen persoonlijk over om te beoordelen!

Vriendelijke groet,


Margreet