dinsdag 18 januari 2005

Weblog in de Nederlandse les

Bij toeval kwam ik terecht op het weblog van een leraar Nederlands in opleiding in België, Dieter Verpoest. Daar valt te lezen dat het bijhouden van een weblog een opdracht was in het kader van de opleiding. Twee maanden na de start vertelt hij dat hij mogelijkheden ziet voor het weblog voor zijn toekomstige lessen: "Ik denk dat de tijd van de traditionele opstellekes al lang achter ons ligt. We moeten als leerkrachten Nederlands geen schrik hebben mee te stappen in de moderne communicatiemiddelen". Ik denk dat hij gelijk heeft: het lijkt me geweldig als het bijhouden van een weblog in het onderwijs ingezet kan worden als alternatief voor het opstel. Maar ook voor het schrijven van een betoog kan een weblog goed ingezet worden. Biedt als docent een aantal stellingen aan, of laat de leerlingen zelf een aantal stellingen opschrijven. Bij elke stelling kan je een weblog aanmaken. De leerlingen mogen zelf kiezen op welke stelling(en) ze reageren, met argumenten voor of tegen die stelling. Op basis van deze bouwstenen wordt dan later een betoog geschreven. Ik ben ervan overtuigd dat deze werkvorm motiverend zal zijn voor veel leerlingen en dat het de kwaliteit van de argumentatie ten goede zal komen.

Geen opmerkingen: