donderdag 10 februari 2005

Weblogs in het Belgische basisonderwijs

Gisteren vertelde ik dat ik ook voor het basisonderwijs veel mogelijkheden zie voor webloggen. Naar aanleiding van de reactie van Sybilla op mijn post en de reacties via de Scholenlijst (een soort vakcommunity/nieuwsbrief voor ict in het basisonderwijs) ben ik nog wat verder gaan zoeken naar voorbeelden van weblogs. Sybilla meldde al dat er in België initiatieven zijn op dat gebied. Ze noemde de site van Meester Maarten. Heel bijzonder is het bericht van 4-2 waarin meester Maarten gaat podcasten. Podcasten is in feite webloggen maar dan met geluidsbestanden. De Podcaster maakt een geluidsbestand, en biedt dat via RSS aan. Je kunt die bestanden op je computer afspelen, maar vaak ook worden podcastbestanden overgenomen op een mp3-speler. Podcasten wordt met name gepromoot door Adam Curry. Hij is geboeid door het feit dat iedereen op deze manier bijv. een eigen radio-uitzending kan maken en aanbieden via RSS. Iedereen kan het web afsurfen, zich abonneren op verschillende podcastaanbieders. Zo krijg je een heel breed aanbod van 'radio-uitzendingen'. Ik had het nog niet eerder gezien in een educatieve setting. Ik betwijfel of podcasten binnen het onderwijs echt voet aan de grond gaat krijgen, maar deze toepassing vind ik (ook als ouder) wel heel leuk!

Een andere Belgische weblog wordt bijgehouden door de leerlingen van klas 6 van de Bosrank. Het weblog werd hier gebruikt vorig schooljaar als een soort klassenboek: de leerlingen schreven om de beurt over wat er gebeurde op school. Op de website van het departement van Onderwijs Vlaanderen wordt verteld hoe dit idee in de praktijk uitgewerkt kan worden en in kaart gebracht welke ict-competenties worden aangesproken bij deze manier van omgaan met ICT.

Geen opmerkingen: