vrijdag 27 mei 2005

HZB-dagen: NEMO-dagen

Op een school waar ik vroeger heb gewerkt, hoorde ik eens de term 'HZB-dagen'. Ik kende de term niet, dus mij werd uitgelegd wat het was. HZB staat voor 'Hou-ze-bezig' en met HZB-dagen of -uren worden de dagen of uren bedoeld na de laatste repetities wanneer er nog wel lessen worden gegeven, maar wanneer in feite de rapportcijfers al vastgesteld zijn. Van de docent begreep ik dat hij het vooral heel lastige uren vond, omdat hij zijn leerlingen toch wel graag nog wat bij wilde brengen in die uren, maar het verschrikkelijk moeilijk vond om de leerlingen te motiveren aan de slag te gaan.

Voor dit soort uren zijn natuurlijk veel mogelijkheden. Ik mocht soms zelf helpen om die uren in te vullen. Dat deden we dan door opdrachten te bedenken die de leerlingen op de computer konden uitwerken. Daarmee waren ze vaak toch een uurtje geconcentreerd bezig, en ze staken er zeker het nodige van op. Maar er is natuurlijk meer: je kunt de tijd ook benutten voor een bezoek aan een tentoonstelling o.i.d. Eén van de leukste plekken voor zowel het basis- als het voortgezet onderwijs vind ik NEMO: het grootste science center van Nederland. De meeste onderwijsmensen zullen NEMO wel kennen, maar ik denk dat niet iedereen weet wat er allemaal te beleven is daar. Een bezoek aan NEMO is vooral een ervaring: je leert er door te doen: dingen te bouwen, op knoppen te drukken, aan handels te draaien enz. En er zijn altijd een aantal speciale exposities, naast de vaste exposities. Sinds 3 mei is er de expositie 'You, Me, Electricity’, een tentoonstelling over toepassingen van elektriciteit door de eeuwen heen, met name voor communicatietechnologie.

Op de site is heel veel lesmateriaal te vinden dat gebruikt kan worden om een bezoek aan NEMO maximaal te benutten: speurtochten , lesbrieven en docentenhandleidingen over o.a. krachten (krachtpatsers), ICT-toepassingen (Studio Bits en Co), DNA (Codenaam: DNA) , metaal (Magisch metaal) en water (Waterrijk).

En ben je niet in de gelegenheid naar NEMO te gaan, dan kun je de leerlingen ook één of meer games laten doen die op de site te vinden zijn. Maar daarover vertel ik een volgende keer meer.

Geen opmerkingen: