donderdag 26 mei 2005

Video: meer mogelijkheden-meer vragen

Video zou wel eens veel belangrijker kunnen worden dan we denken. De mogelijkheden nemen op dit moment enorm toe, nu digitale camera's en professionele beeldbewerkingssoftware onder ieders bereik zijn gekomen en video's op internet makkelijker bekeken worden m.b.v. streaming en een snelle internetverbinding. Ook binnen het onderwijs wordt druk geëxperimenteerd met de mogelijkheden van streaming video. Op de videoportal van SURFnet zijn allerlei voorbeelden te vinden van onderwijsactiviteiten met video. Zo is er o.a. het project Davideon waarbij allerlei historisch videomateriaal ter beschikking wordt gesteld, dat met de virtuele snijmachine bewerkt kan worden. Beeld en Geluid werkt samen met Kennisnet en Teleac/NOT aan Teleblik: een project waarbij duizenden fragmenten en uitzendingen van bijvoorbeeld oude journaals en documentaires, uit collecties van de overheid en de oude Polygoonjournaals via internet voor het basis- en voortgezet onderwijs beschikbaar worden gesteld.

Er komt dus steeds meer materiaal beschikbaar via het net, vaak van onbekende komaf. Daarmee wordt media-educatie van nog groter belang: hoe kijk je naar al dit nieuwe materiaal, hoe kom je erachter wie de oorspronkelijke makers zijn en met welk doel de video's gemaakt zijn? De Tsunami in december vorig jaar bleek vele foto's en video's op te leveren die van alles lieten zien, maar niet de Tsunami van 25 december! Het dagblad Trouw constateerde dat CBS een reportage had gemaakt over de Tsunami waarbij ze shots hadden gemaakt van een grotendeels ongeschonden koraal met enkele verwoeste plekken. De shots van ongeschonden delen kregen het label 'vóór de tsunami' en de verwoeste delen kregen het label 'ná de tsunami'. News Designer meldde dat de Calgary Herald was gekomen met een foto van een Tsunami die plaats vond in China, twee jaar daarvoor.

Voor mij is film- en videomateriaal vaak moeilijk te doorgronden; ik heb geen verstand van beeldbewerkingssoftware en kan dus alleen de echtheid van dit soort materialen achterhalen door te proberen de makers van het materiaal te achterhalen. Omdat me dat lang niet altijd lukt, hou ik meestal een gezonde (?) dosis argwaan: bij twijfel zal ik me er niet gauw op verlaten. Maar daarnaast zie ik ook talloze toepassingen van (streaming) video voor het onderwijs waarmee we het onderwijs meer inhoud kunnen geven. Ik volg de ontwikkelingen dus op de voet!

Geen opmerkingen: