vrijdag 17 juni 2005

Belgische Digikids-awards: ook voor Hollanders leuk ;-)

DigikidsDe Digikids awards zijn prijzen die uitgereikt worden aan Vlaamse scholen vanwege hun bijzondere inspanningen om ICT in de lessen te integreren. Om mee te doen moesten scholen dit jaar met hun leerlingen een vakoverstijgend thema uitzoeken, en hieraan invulling geven met behulp van ICT. Je mocht zelf kiezen wie je bij het project wilde betrekken: leerlingen, collega's, ouders, externe partijen: dat was allemaal toegestaan. Hoe meer partijen je bij het project betrok, hoe beter. De strijd werd gestreden in 3 categorieën: basisonderwijs, secundair onderwijs en buitengewoon onderwijs. Dit jaar ontvingen 18 projecten een award.

Ik heb natuurlijk die projecten bekeken. Er zit bruikbaar en leuk materiaal bij. De meeste projecten zijn vrij eenvoudig over te nemen als je ze binnen je eigen school/klas wilt gebruiken. Je hoeft voor de uitvoer van de projecten over het algemeen niet te beschikken over heel bijzondere computervaardigheden: de inzet van ICT is meestal vrij basaal.

De projecten die er voor mij het meest uitsprongen, waren Het Zweinsteinproject, Boekbespreking en Kunstdroedels, alle drie bestemd voor het PO.

In het Het Zweinsteinproject, bestemd voor het basisonderwijs worden kinderen van 5 deelnemende scholen uit Roeselaere welkom geheten op Zweinstein, de school van Harry Potter. Op Zweinstein willen ze onderzoeken of de kinderen geschikt zijn voor Zweinstein. De kinderen maken, verdeeld in afdelingen zoals Huffelpuf en Zwadderich, per school een aantal gevarieerde opdrachten: een internetzoekopdracht, een onderzoek doen (toveropdracht) , muziek luisteren, spreekwoorden compleet maken enz. De beste leerlingen uit elke afdeling strijden uiteindelijk online tegen elkaar in de Grote Harry Potter quiz.

Wat ik bijzonder vind aan het project is allereerst dat ik het bijzonder vind dat leerlingen van verschillende scholen op deze manier met elkaar samen aan een project werken. Er zijn veel samenwerkingsverbanden tussen scholen, maar vaak is die samenwerking alleen op het niveau van de directie en/of de leerkrachten. Samenwerking tussen de leerlingen is vaak niet aan de orde en dit project lijkt mij leuk om dit vorm te geven. Wat me verder aanspreekt in het Zweinsteinproject is de variatie in de opdrachten. Soms zitten de kinderen achter de computer, maar voor andere opdrachten speelt de computer geen rol, en worden de kinderen aan andere klussen gezet. Een goede afwisseling tussen het een en het ander, vind ik.

A.s. maandag kom ik in dit weblog terug op de projecten Boekbespreking en Kunstdroedels, want die zijn ook zeker de moeite waard!

Geen opmerkingen: