Boekbespreking is een project waarbij verschillende media gecombineerd worden. Voor het project proberen leerlingen uit het 6e leerjaar zoveel mogelijk boeken te lezen en daarvan verslag te doen. Om zoveel mogelijk boeken te lezen en te bespreken worden eerst mails gestuurd naar andere scholen om ze op te roepen mee te doen aan dit project. Het zijn er een heleboel geworden. De boekbesprekingen worden gemaakt d.m.v. een invulformulier op de site, en dan online gezet. Naast de boekbesprekingen zijn er door de leerlingen ook spetterende powerpointpresentaties gemaakt over een aantal bekende jeugdboekenauteurs.
Leuk aan dit project vind ik de combinatie van de verschillende media: zo maak van boekenlezers computergebruikers, en van computergebruikers boekenlezers. Het lijkt mij een leuke manier om de voordelen en de nadelen van de verschillende media te leren kennen. Daarnaast kun je op deze manier als school een leuke database opbouwen van boekbesprekingen, die kinderen bijvoorbeeld kunnen helpen bij het uitzoeken van een leesboek.
Het project Kunstdroedels tenslotte, ook bestemd voor het basisonderwijs, zet kinderen aan het denken over woorden en kunst. Wat zijn naaldbomen en kreupelhout en hoe zou je dat uit kunnen beelden? De kinderen hebben er fantasierijke ideeën over! Er zijn uiteindelijk 25 prachtige kunstwerken gemaakt die tentoongesteld zijn in een bos. Zo ontstond een heus Kunstpad! In dit project had ICT geen andere rol dan dat de kunstwerken allemaal gefotografeerd zijn en online gezet. Daardoor kunnen wij nu ook genieten van al dit moois!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten