maandag 13 juni 2005

Funny games: ook voor school

Voor veel games van de X-box en de Playstation heb ik niet genoeg geduld. Maar op het net zijn ook heel veel leuke korte spelletjes te vinden die veel minder tijd vragen. Als ik geen zin heb om aan de slag te gaan, vind ik het heerlijk om die spelletjes uit te proberen. Niet zelden gebeurt het dan dat ik wordt aangemoedigd door mijn zoon, die het spelletje meestal al lang kent, en vol goede adviezen zit hoe ik het spel het best kan spelen.

De site Funnygames heeft veel leuke games en betrekkelijk weinig reclame. Bij sommige games draait het om snelheid, bij andere moet je ook heel wat denkwerk verrichten om ze tot een goed einde te kunnen brengen. Vandaag in dit blog een beschrijving van een paar van deze games.

Flying Gonzo is één van mijn favorieten, vooral omdat ik hem zo leuk vormgegeven vindt. In dit spel doet Gonzo superstunts als 'menselijks' kanonskogel. De bedoeling is dat hij landt in een bak met water, maar ja, dat lukt hem natuurlijk niet altijd. Jij mag hem als speler een handje helpen. Je kiest de hoek waaronder hij weggeschoten moet worden en de kracht waarmee gevuurd wordt. Als je de goede combinatie kiest, dan slaagt de stunt. Maar doe je het verkeerd, dan komt Gonzo plat op de grond neer. Pijnlijk! Ik ben bang dat ik Gonzo heel wat ritjes in de ziekenwagen heb bezorgd ;-)

Een andere game die goed bruikbaar is in de klas, is het spel Ontstopper. Jij bent de loodgieter en je moet ervoor zorgen dat het water wegloopt. Maar onderweg zijn er allerlei obstakels, die je met een plopper weg kunt duwen. Dat moet je doen in de goed volgorde, anders blijft er water in de pijpen staan.

Een soortgelijke game is Pipe Panic: een spel waarbij je een afvoer moet aanleggen. Je krijgt steeds stukken buis aangereikt en het is jouw taak om ze op de goede manier aan elkaar te koppelen. Een spel dat in veel verschillende varianten op het net te vinden is. Ik weet dat er ook een versie bestaat waarbij je een riool moet aanleggen. Je kunt je voorstellen dat die versie voor kinderen extra leuk is!

Een heel ander spel is Operation S.T.A.T.: Stop The Adult Takeover. Bij dit spel wordt je gevraagd of je de buurkinderen wilt helpen om de spullen voor een geheime spionage-antenne wilt verzamelen. Bij dit spel komt het erop aan om goed te kijken naar de contouren van de onderdelen van de antenne: die vind je terug in de kamers die je bezoekt. Niet makkelijk, omdat wat je in de kamers vindt niet altijd dezelfde afmetingen heeft als wat moet zoeken voor de antenne. Ook kunnen onderdelen gedraaid of zelfs gespiegeld zijn.

Okee, het kost heel wat tijd om al dit soort games te bekijken en te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor gebruik in de klas. Maar het materiaal is m.i. die investering wel waard. Kinderen vinden het leuk en ze leren er heel veel van. Als nu leerkrachten eens de handen ineen slaan en samen eens een archiefje zouden aanleggen van dit soort games? Volgens mij hebben we dan in de kortste keren een leuk overzicht waar we kinderen, scholen en ouders een groot plezier mee zouden doen. Mijn FURL-archiefje mag dienen als start. Wie vult aan?

Geen opmerkingen: